Tansanialainen pastori Mimii Brown: ”Kristus tehtävämme keskipisteeksi”

Seurakunta on Kristuksen ruumis. Mitä se oikein tarkoittaa Tansaniassa?

Nyakaton raamattuopiston rehtori, pastori Mimii Brown. Kuva: Virve Rissanen.

Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkot kokoontuvat syyskuussa Krakovaan Puolaan. Yleiskokouksen teemoina ovat yksi ruumis, yksi sielu ja yksi toivo, joiden kautta lähestytään yhteistä kristillistä ajattelua.

Kysyimme Lähetysseuran yhteistyökirkoilta ajatuksia kokouksen teemoista. Ruumista koskeviin kysymyksiin vastasi Nyakaton raamattuopiston rehtori, pastori Mimii Brown.

Mitä uhkia Tansaniassa liittyy ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen kohdistuu teidän kontekstissanne?

”Ihmiset kokevat vaikeuksia: köyhyyttä ja huonoa terveyttä, koska he eivät tiedä, mitä tehdä. Ne harvat ihmiset, jotka ovat koulutettuja, odottelevat sen sijaan, että työskentelisivät kovasti tilanteen parantamiseksi nyt.”

Mitkä tarvitsevat suojelua kansanne keskuudessa tai yhteisöissänne ja miten kirkkoja kutsutaan luomaan turvallisia tiloja heille?

”Työskentelemme yhdessä haasteisiin vastaamiseksi. Kansakunnan rauhaa on suojeltava. Kirkon tulisi luoda vuoropuhelu kirkon jäsenten kesken keskustellaksemme teologisista ja maallisista kysymyksistä, jotka uhkaavat yhteiskuntarauhaa.”

Miten kirkkosi vastaa näihin vaatimuksiin?

”Taustan tunteminen. Pitää ymmärtää, miksi ihmiset itkevät. Antaa palveluja ihmisille.”

Millä tavoin Luterilainen maailmanliitto maailmanlaajuisena kirkkojen yhteisönä voi tukea työtänne?

”Meidän on työskenneltävä yhdessä, jaettava tuskaa, rukoiltava yhdessä ja kohdattava haasteet yhdessä.”

Miten LML:n kaltaisen moninaisen yhteisön läsnäolo voi kutsua yhteisöjä ympäri maailmaa löytämään vapauttavan, sovittelevan ja muuttavan voiman?

”Ajatelkaamme Kristuksen seuraajia. Jatkakaamme sellaisen evankeliumin puolustamista, joka vapauttaa ja sovittaa. Muuttakaamme ajatuksiamme opetuksemme, tekojemme ja ykseytemme kautta. Ja asettakaamme edelleen Kristus tehtävämme keskipisteeksi.”

Kysymykset on poimittu ja muokattu Luterilaisen maailmanliiton opinto-oppaasta, jota käytetään yleiskokouksessa työskentelyn pohjana.