Talvi uhkaa Pohjois-Irakin pakolaisia – LML tarjoaa suojaa ja talvivaatteita

LML:n työntekijät vierailevat pakolaisten luona ja arvioivat perheiden tarpeet. 650 perheelle mitoitetussa Khankin leirissä Mosulin pohjoispuolella asuu yli 2 000 perhettä. Perheissä on keskimäärin kahdeksan jäsentä

Kylmän kauden alkaessa pakolaisten varustamisesta talven varalle on tullut ensisijainen tehtävä Luterilaisen maailmanliiton hätäaputyössä Pohjois-Irakissa. Marraskuussa lämpötila saattaa pudota pakkasen puolelle.

– Tarvitsemme kaasukamiinoja ja peittoja, ryhmänjohtaja, tohtori Gedeon Saad kertoo.

YK:n mukaan yli 1,5 miljoonaa ihmistä on joutunut maan sisäisiksi pakolaisiksi ISIS-järjestön etenemisen takia. Useimmat ovat paenneet Pohjois-Irakiin kurdien hallitsemalle alueelle. LML tarjoaa pakolaisille hätämajoitusta, kamiinoja, peittoja, mattoja ja vettä.

– Tavoitteemme on tarjota yli 200 perheelle majapaikka ja vähintään 3 400 perheelle talvivaatteita, Saad sanoo.

Dohukin alueella on noin 600 000 rekisteröitynyttä pakolaista. Saad arvioi, että se on vain noin 60 prosenttia todellisesta pakolaisten määrästä, koska rekisteröityminen on hankalaa. Monet asuvat vanhoissa tai keskeneräisissä taloissa ilman vettä, sanitaatiota tai pääsyä avun ja terveydenhuollon piiriin.

Useat ovat ilman henkilöpapereita. Monet pakolaiset ovat rekisteröityneet niillä säännöstelykorteilla, joilla he ostivat ruokaa silloin, kun Irak oli YK:n pakotteiden alainen.

– Näissä korteissa on kaikki tiedot, jotka tarvitsemme pystyäksemme huolehtimaan kunnolla ihmisistä: perheenjäsenten määrä, lapset, vanhukset, erityishoitoa tarvitsevat.

LML arvioi perheiden tarpeet ja jakaa talvivarusteita.

– Monet ovat tulleet tänne mukanaan vain yllään olevat vaatteet, he eivät voineet ottaa edes matkalaukkua.

Kouluvuoden alettua pakolaiset ovat myös joutuneet lähtemään koulurakennuksista, jotka ovat tarjonneet heille suojan kesän ajan.

– Nyt he asuvat teltoissa, kertoo Saad.

Lähde: Luterilainen maailmanliitto

Suomen Lähetysseura on lähettänyt 50 000 euroa Pohjois-Irakin pakolaisten avustamiseksi Luterilaisen maailmanliiton kautta.

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea maksamalla tilille IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA, soittamalla katastrofikeräyspuhelimeen 0600 11320 (20,28 e + pvm.) tai lähettämällä tekstiviestin AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.