Tallinnan Tuomaiden tarinat uutuuskirjassa

Pia Ruotsalan toimittama Tallinnan Tuomaat -kirja (Suomen Lähetysseura 2012) kertoo Tallinnan Jaanin eli Johanneksen kirkossa kokoontuvasta Tuomasmessu-yhteisöstä. Kirjassa 19 virolaiskristittyä kertoo omasta tiestään Tuomasmessuun ja kirkon yhteyteen. Uudenlainen, osallistava työ kiinnostaa niin etsijöitä kuin epäilijöitä.

Suomen Lähetysseuran työntekijä Pia Ruotsala on toiminut Viron evankelisluterilaisen kirkon Tuomasmessu-työn johtajana vuodesta 2009 lähtien. Usein lähetystyön kohtaamisista kirjoitetaan työntekijän silmin, mutta tässä kirjassa puheenvuoron saavat virolaiset messuavustajat: Reena, Tarmo, Kairi, Tanno ja moni muu. Heidän koskettavat tarinansa kertovat kasvusta ja muutoksesta, joita usko saa aikaan.

– Tavallisten ihmisten hengellisiä matkakertomuksia kuunnellessa syntyi ajatus koota ne kirjaksi. Virolaisten epäilijöiden eli tuomaiden tarinat tarjoavat ikkunan kommunismin jälkeiseen yhteiskuntaan, johon kuuluu myös Tuomasmessu. Jokainen tuomas on hengellisessä ohjauksessa löytänyt jotain sellaista, joka voi rohkaista myös suomalaista lukijaa, Pia Ruotsala toteaa.

Kirja on ilmestynyt myös Virossa viron kielellä.

Pia Ruotsala on kirkon nuorisotyönohjaaja ja teologi. Vuosina 2003¬–2009 hän työskenteli perheineen Jordaniassa arabikristittyjen parissa. Tuona aikana häneltä ilmestyi kirja Arabiäitien matkassa (Suomen Lähetysseura 2006).

Pia Ruotsala sekä joukko Tallinnan tuomasmessulaisia ovat haastateltavina Helsingin kirjamessujen Eino Leino -lavalla torstaina 25.10. klo 13.30.

Tallinnan Tuomaat -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa

Tallinnan Tuomasmessun verkkosivut: www.toomamissa.com