Taizén veli Alois rohkaisee uskomaan

Kysymys Jumalasta on aina ajankohtainen. Jos Jumala on olemassa, miksi maailmassa on niin paljon pahaa? Kuinka Jumala voi hallita maailmankaikkeutta ja samalla tuntea jokaisen ihmisen sisimmän?

Taizén veli Alois pohtii näitä kysymyksiä kirjassaan Uskallamme uskoa (Suomen Lähetysseura 2012, alkuperäisteos Oser Croire). Kirjan on suomentanut FM Liisa Hovila-Helminen.

Veli Alois käsittelee kristillistä uskoa kirkkovuoden juhlien pohjalta. Usein uskon kysymykset nousevat ihmisten mieleen juuri kristillisten juhlapäivien aikana.

– Kysymys Jumalasta tuntuu olevan lähtemättömänä ihmisen mielessä. Ehkä nyt on heräämässä jopa uudenlaista alttiutta tuonpuoleisen todellisuuden hyväksymiseen. ”Ihminen ei elä ainoastaan leivästä.” Jokaisessa naisessa ja jokaisessa miehessä on halu rakastaa ja olla rakastettu, halu tulla arvostetuksi omana itsenään, ikuisen rakkauden kaipuu. Eikö tämä ”ikuisuuden” tavoittelu ilmennäkin kaipuuta Jumalaan?, veli Alois kysyy kirjassaan.

– Ihmisen luontaisen uskonnollisen tajun tunnistaminen herättää kysymyksen: Onko nykymaailmassa mahdollista uskoa Jumalaan? Tähän kysymykseen on aivan yhtä järkevää vastata kyllä kuin ei, hän huomauttaa ja rohkaisee luottavaiseen uskoon.

– Uskallamme uskoa! Usko näyttää olevan nykyään yhä enemmän riski, luottamisen riski. Tämän riskin ottamiseen tarvitsemme kaikkia inhimillisiä kykyjämme, sydäntä ja järkeä yhtä lailla.

Veli Alois on toiminut Taizén ekumeenisen luostariyhteisön priorina Ranskassa vuodesta 2005, yhteisön perustajan veli Rogerin kuoleman jälkeen. Nykyään yhteisöön kuuluu yli sata veljeä, katolilaisia ja protestantteja noin 30 maasta. Taizéssä vierailee vuosittain satoja tuhansia nuoria eri puolilta maailmaa. Yhteisön veljiä elää myös maailman kriisialueilla Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

……….
Helsingissä järjestetään 28.–30.9. nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu ekumeeninen, kansainvälinen Taizé Helsinki 2012 -tapahtuma. Viikonlopun aikana tuhannet nuoret rukoilevat, laulavat Taizén lauluja, hiljentyvät ja keskustelevat yhdessä. Myös veli Alois on tapahtumassa mukana. Hän saarnaa Agricolan kirkon Tuomasmessussa sunnuntaina 30.9. klo 18.

Lisätietoja tapahtumasta http://taizehelsinki2012.wordpress.com.

Lähetysseuran Basaari