Taifuunin aiheuttama katastrofi tuntuu filippiiniläislasten sydämessä

Yakkum Emergency Unit on käännättänyt paikalliselle kielelle kirjan

Lähetysseuran tuella on jaettu Filippiineillä Leyten saarella hygieniapakkauksia. Lisäksi lapsia autetaan toipumaan katastrofin aiheuttamasta traumasta.

Kun Albueran kunnan alueella koulua käyviä lapsia pyydettiin kertomaan, mihin koskee, suurin osa osoitti rintaansa. Kipu sydämessä kuvaa surua ja pelkoa siitä, että perhe on menettänyt kotinsa ja omaisuutensa. Osa lapsista osoitti myös vatsaansa, sillä heillä oli nälkä; monet vanhemmat ovat menettäneet katastrofissa toimeentulonsa.

Suomen Lähetysseura lähetti kuukausi sitten katastrofirahastostaan 12 000 euroa supertaifuuni Haiyanin aiheuttamien inhimillisten kärsimysten lievittämiseen. Näillä varoilla indonesialainen katastrofijärjestö Yakkum Emergency Unit on  hankkinut hygieniapakkauksia, joita se on jakanut Albueran kunnan alueella Leyten saaren länsiosassa. Alueella olevat avunsaajat asuvat kunnan järjestämissä väliaikaistiloissa tai teltoissa.

Lisäksi Yakkum Emergency Unit on käännättänyt paikalliselle kielelle kirjan, jonka avulla lapset voivat purkaa katastrofin aiheuttamaa pelkoa ja surua. Trauman purkamistyötä tehdään yhdessä Albueran kunnan opetuslaitoksen kanssa. Kouluissa on myös jaettu marras-joulukuun vaihteessa lisäannos ruokaa, jotta lapset tulevat kouluun.

Kirkkojen kansainvälisen katastrofityön verkosto ACT allianssi pitää lasten toipumisen kannalta tärkeänä, että nämä voivat käydä koulua säännöllisesti. Monissa kouluissa taifuuni ja sade pilasivat koulukirjat ja muun materiaalin. Siksi myös koulumateriaalin saamisella on kiire.

Lasten koulunkäynnin takaaminen nousi yhdeksi tärkeimmistä asioista myös Albueran asukkaiden haastatteluissa. Tärkeää on myös päästä väliaikaisista tiloista omaan asuntoon, hankkia elanto ja pysyä terveenä.

Yakkum Emergency Unit on ACT-allianssin jäsen, ja sen laatimat tilannearviot sekä välitön katastrofiapu ovat osa kirkkojen kansainvälistä katastrofityön hanketta. Lähetysseuran tuki ohjataan katastrofialueelle yhteistyössä ACT-allianssin sekä sen paikallisen jäsenjärjestöjen kanssa.

Tilannearvioiden ja välittömän katastrofiavun ohella Lähetysseura varautuu pitkäaikaisempaan tukeen muun muassa lähettämällä henkilöapua.

Lisätietoja Timo Frilander +358 438241407

Lahjoita:
Katastrofirahaston keräystili
IBAN: FI60 8179 9710 0312 86
BIC: DABAFIHH
kirjoita viestikenttään AUTA

Soita katastrofikeräyspuhelimeen 0600-11320 (Puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lahjoita tekstiviestillä kirjoittamalla viestiksi
AUTA5 (veloittaa 5 e) tai AUTA10 (veloittaa 10 e)
Lähetä viesti numeroon 16155

jonka avulla lapset voivat purkaa katastrofin aiheuttamaa pelkoa ja surua.Tunteita käsitellään mm. piirtämällä. Kuva: Arshinta/YEU