Tähdet loistivat Kauneimpien Joululaulujen juhlakonsertissa

Hartwall Areenalla juhlittiin 14.12. Kauneimpien Joululaulujen 40-vuotista taivalta megakonsertilla. Kuva Joanna Lindén-Montes

Maailman Kauneimmat Joululaulut -juhlakonsertti Hartwall Areenalla 14.12. alkoi kynttiläkulkueella ja tuhatpäisen suurkuoron sekä yleisön yhdessä laulamalla Enkeli taivaan -laululla. Illan juontaja ja yksi laulajista, Mikael Konttinen, kehotti yleisöä antamaan aplodit Suomen Lähetysseuran 40-vuotisjuhliaan viettäville Kauneimmille Joululauluille, minkä jälkeen konsertin valovoimainen tähtikaarti esitti omia tulkintojaan niin vanhoista tutuista kuin uudemmistakin joululauluista.

– Ihanaa olla täällä ja ihanaa, että tänne on tullut näin paljon ihmisiä laulamaan yhdessä, totesi sädehtivä Saara Aalto.

Illan kukin artisti esiintyi omalla tyylillään, ja kaikkien esitykset saivat raikuvat aplodit yleisöltä, niin Saara Aallon ja Veeti Kallion herkkä Varpunen jouluaamuna kuin Jarkko Aholan komea Ave Maria tai Johanna Förstin jazzahtava Vie vuorille jo viesti.

Yleisön mieltä kovasti liikuttanut duettopari oli myös Diandra ja Tomi Metsäketo, jotka esittivät osittain italiaksi lauletun The Prayer -laulun. Robin ihastutti nuorta yleisöä, mutta taisi tässä konsertissa saada muutaman vähän vanhemmankin ihailijan Pekka Simojoen laulun Tulkoon joulu -tulkinnallaan.

Diandra, Robin ja Johanna Försti esiintyvät myös Universal Musicin uudella, jo kultaa myyneellä Maailman Kauneimmat Joululaulut -juhlalevyllä, jonka muut kappaleet ovat kooste kahdelta aiemmalta Maailman Kauneimmat Joululaulut -levyltä.

Konsertissa julkistettiin myös Jouluradion joululaulukilpailun voittaja. Jouluradion kuuntelijat äänestivät voittajaksi tangokuningas Marko Maunukselan tunnelmallisen esityksen Jouluiltana, joka kuultiin myös konsertissa. Laulun sävellys ja sovitus ovat Kai Jämsän ja teksti Sana Mustosen.

Illan musiikista vastasi Olli Ahvenlahden juhlaorkesteri. Toista tuhatta laulajaa käsittävää suurkuoroa johtivat kanttorit Sanna Remes ja Seppo Murto. Suurkuorossa oli mukana kymmeniä seurakunta- ja muita kuoroja pääkaupunkiseudulta ja kauempaakin.

Yleisö pääsi osallistumaan konserttiin useammassakin laulussa. Yhdessä laulettiin myös ne rakkaista rakkaimmat joululaulut, En etsi valtaa loistoa ja Sydämeeni joulun teen. Konsertin itseoikeutettu päätöslaulu oli kaikkien yhdessä laulama Maa on niin kaunis.

Maailman Kauneimmat Joululaulut -konsertti oli yksi Kauneimpien Joululaulujen 40-vuotisjuhlavuoden tapahtumia.

Katso lisää kuvia konsertista

Diandra odotti lämminhenkistä konserttia ja sai sellaisen. Hän esitti kappaleet "Marian poika"