Suomen Lähetysseuran työ Israelissa keskittyy omaan toimintakeskukseen Jerusalemissa

Suomen Lähetysseuran työ Israelissa keskittyy jatkossa sen omaan Shalhevetjah-toimintakeskukseen Jerusalemissa. Keskus on tärkeä kokoontumispaikka monille erilaisista taustoista tuleville ryhmille. Siellä järjestetään muun muassa jumalanpalveluksia eri kielillä. Lähetysseura on toiminut Jerusalemissa vuodesta 1924.

Suomen Lähetysseura on vuodesta 1997 lähtien osallistunut myös Joint Mission in Israel -nimiseen (JMI) yhteistyöhön eräiden muiden pohjoismaisten Israel-lähetysten kanssa. Tämä yhteistyöliittymä on koordinoinut Tel Avivin Immanuel-seurakunnan toimintaa.

Lähetysseuran tukea ovat saaneet myös niin kutsuttujen messiaanisten yhteisöjen jäsenille tarkoitettu vanhainkoti Haifassa, koulu Jerusalemissa ja diakonista tukea antava järjestö sekä näitä yhteisöjä palveleva tutkimus- ja koulutuskeskus.

Joint mission in Israel ilmoitti Lähetysseuralle marraskuun lopussa, että se haluaa Lähetysseuran vetäytyvän tästä yhteistyöstä. JMI ei pidä mahdollisena yhteistyötä järjestön kanssa, jonka palveluksessa voi olla rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä pariskuntia.

Lähetysseura kävi JMI:n edustajan kanssa neuvotteluja, joissa se kertoi, että se noudattaa Suomen evankelisluterilaisen kirkon opetusta avioliitosta ja seksuaalisuudesta sekä työantajia koskevaa Suomen syrjimättömyyslainsäädäntöä. Lähetysseura ei myöskään velvoita ketään kumppaniaan ottamaan vastaan työntekijää, jota se ei voi hyväksyä. Keskustelu ei kuitenkaan tyydyttänyt JMI:in johtokuntaa.

Lähetysseuran hallitus totesi helmikuun kokouksessaan, että Lähetysseura toimii rekrytoinnissaan Suomen evankelisluterilaisen kirkon järjestön aseman mukaisesti ja seuraa Suomen lakia. Lähetysseuran hallitus päätti, että Lähetysseura irtautuu yhteistyöstä. JMI vetäytyi tämän jälkeen aiemmin sovitun yhteisen tiedonannon laatimisesta.

Suomen Lähetysseuran hallitus ilmaisee surunsa siitä, että yhteistyö ei voi jatkua. Hallitus lausui kiitoksensa aiemmasta yhteistyöstä ja toivotti JMI:lle siunausta.

Lähetysseura, JMI ja Haifassa toimiva vanhainkoti katsoivat, että niiden yhteydessä toimivat kaksi Lähetysseuran työntekijää voivat jatkaa nykyisissä tehtävissään työkautensa loppuun. Lähetysseuran tärkein yhteistyökumppani on alueella toimiva Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilainen kirkko.

Lisätietoja antavat ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson p. 043 824 0649 ja toiminnanjohtaja Seppo Rissanen p. 040 506 1101