Suomen Lähetysseuran ruoka-apua jaetaan Etiopiassa

Ruokalastin purkamista varastoon Gasarassa. Säkeissä on kuivattua maissia. Kuva: Kati Keski-Mäenpää.

Suomen Lähetysseuran katastrofirahaston varoin kustannetun ruoka-avun jakelu on alkanut maan kaakkoisosassa, Gasaran alueella. Ensimmäisenä päivänä ruokaa jaettiin yli 3500 ihmiselle. Apua tarvitsevien määrä on viimeisten arvioiden mukaan noussut yli 19 000 henkeen.

Lähetysseuran katastrofivaroin Gasaraan saadaan ruoka-apua kuukaudeksi. Yhden henkilön kuukauden avustus koostuu maissista, öljystä, pavuista sekä lisäravinnesekoitteesta, jota saavat lapset sekä odottavat ja imettävät äidit.

Gasara on runsaan 86 000 asukkaan taajama 400 kilometrin päässä pääkaupungista Addis Abebasta. Alueen nälänhätä juontaa juurensa ilmastonmuutoksen aiheuttamista ääriolosuhteista. Suuremmat sateet ovat jääneet kolmena peräkkäisenä sadekautena tulematta, mikä on johtanut viljasatojen ja karjan jatkuviin menetyksiin. Kuiviksi jääneillä alueilla on satanut maanviljelyn kannalta joko liian vähän, liian paljon tai väärään aikaan. Vaille satoa jääneet yhteisöt ovat menettäneet samalla ainoan elinkeinonsa.

”Viimeksi kasvattamamme vilja oli täynnä tuholaisia ja tauteja. Maissisatomme ei onnistunut”, kertoo kyläpäällikkö Hasen Dalga. ”Kärsimme myös terveysongelmista. Lapset, naiset ja vanhukset kärsivät ripulista ja vartaloiden turpoamisesta. Luulen, että se johtuu nälästä ja sairauksista.”

Ruoka-apu tulee lähikunnasta

Jotta ylimääräisiltä kuljetuskustannuksilta vältyttäisiin, Suomessa kerätyillä varoilla on hankittu ruokaa läheisestä Shashemanen kunnasta. Hankinnassa kiinnitettiin huomiota ruoan hintaan, laatuun, saatavuuteen ja sijaintiin.

”Olemme hyvin kiitollisia tästä. Toivomme saavamme apua, joka auttaa meitä myös jatkossa”, Gasaran alankoalueen asukkaat kertovat. Tällaista apua voisi olla esimerkiksi uusi siemenvilja tai kastelupumppu, jonka avulla nostetaan joesta vettä pelloille.

Lähetysseura tukee avustustyötä

Suomen Lähetysseura on tähän mennessä myöntänyt katastrofirahastostaan yhteensä 140 000 euroa Etiopian Gasaran kuivuuden uhreille. Hätäapu kanavoidaan kirkkojen kansainvälisen katastrofi- ja kehitysyhteistyöjärjestö ACT-allianssin kautta Lähetysseuran pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille, Etiopian Mekane Yesus -kirkon kehitysyhteistyöosasto DASCC:lle.

Lähetysseuran katastrofityötä Etiopiassa voi tukea lahjoittamalla katastrofirahastoon:
Sampo Pankki 800014-161130, viestiksi AUTA. Lahjoituksen voi tehdä myös puhelimella: katastrofikeräyspuhelin 0600 02020. Puhelun hinta on 19,95 euroa + pvm.

Lisätietoja:
Lähetysseuran katastrofityön koordinaattori Mari Tuohimaa, puh. 043 824 5079

Suomen Lähetysseura 13.9.2011

Isoisä ja lapsenlapsi Gasaran jokilaaksossa. Useat lapset kärsivät aliravitsemuksesta. Kuva: Kati Keski-Mäenpää.