Suomen Lähetysseuran Minä uskon -kampanja juhlistaa kirkon syntymäpäivää

Aamuhartaus naisten johtajakoulutuksessa: Lähetysseuran yhteistyökumppani Nepalin kirkkojen kansallinen neuvosto järjestää naisille johtajuuskoulutusta. Jotkut osallistujat ovat perustaneet kotiseudulleen seurakunnan

Suomen Lähetysseuran ”Minä uskon” -kampanja ajoittuu helluntaihin ja juhlistaa kirkon syntymäpäivää. Helluntaina luemme jumalanpalveluksissa, miten Pyhä Henki laskeutui ensimmäisten kristittyjen päälle, minkä jälkeen he lähtivät julistamaan Hyvää sanomaa eri puolille maailmaa.

Messussa seurakunta liittyy osaksi maailmanlaajan kirkon yhteyttä. Suomen Lähetysseura kannustaa käyttämään Maailmojen messua helluntain juhlinnassa. Maailmojen messu tuo monikulttuurisuuden suomalaisiin messuihin.

Kampanja tavoittelee erityisesti nuoria

Minä uskon -materiaali tarjoaa ideoita kirkon syntymäpäivän viettoon. Verkkosivultamme löytyy videoita, hartauksia ja leikkejä erityisesti lapsi- ja nuorisotyön käyttöön. Tämänvuotiseen kampanjaan kuuluu myös lapsi- ja nuorisotyön keräys ja arvonta, joka innostaa nuoria ympäri Suomea järjestämään globaalin kirkon syntymäpäiväjuhlia ja keräämään rahaa Lähetysseuran yhteistyökirkkojen toimintaan. Arvonnan voittaja pääsee tutustumaan Lähetysseuran yhteistyökumppanin työhön.

Kampanjan tuotto tukee yhteistyökirkon toimintaa Nepalissa ja ympäri maailmaa

Kampanjan aikana kerromme yhteistyökirkkojemme työstä artikkelein ja videoin. Keräyksellä tuemme niiden toimintaa Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Lähetysseura käyttää yli puolet ulkomaantyön budjetista kirkolliseen työhön, ulkomaantyöntekijöistä kaksi kolmasosaa toimii kirkollisessa työssä. Työmme keskittyy sinne, missä alle 10 % asukkaista on kristittyjä. Siksi olemme siirtäneet toimintaamme erityisesti Aasian maihin.

Nepalin kirkko on yksi maailman nopeimmin kasvavimmista kirkoista. Kasvavat seurakunnat tarvitsevat koulutettuja pappeja ja evankelistoja. Nepalin kirkkojen tulevaisuuden suuri haaste onkin teologisen koulutuksen tason ja määrän pitäminen kirkon kasvun tahdissa. Ebenezer-seminaari on yksi Kathmandun raamattuopistoista, jossa voi suorittaa kolmen vuoden kandidaatin tutkinnon (BA). Seminaari toivoo voivansa laajentaa toimintaansa, jotta se vastaa tarpeeseen kouluttaa teologeja maan kasvaville seurakunnille.

Nepalin kirkoissa naiset ovat perinteisesti pysytelleet pois saarnaajan roolista ja keskittyneet lähinnä lapsi- ja nuorisotyöhön. Seminaarin opiskelijoista noin puolet on naisia, ja koulun rehtori kannustaa myös naisia hakeutumaan papeiksi seurakuntiin.

Nepalissa Suomen Lähetysseuran kirkollisia yhteistyökumppaneita ovat Nepalin evankelisluterilainen kirkko, Patan Koinonia kirkko sekä kolme suurta itsenäisiä seurakuntia kokoavaa kattojärjestöä.

Ebenezer-seminaarin lisäksi Lähetysseura tukee kumppanien pyhäkoulutyötä sekä muuta lapsi- ja nuorisotyötä. Suomen Lähetysseuralla on ollut myös suuri rooli Nepalin kirkon rauhantyön tukemisessa.

Maria Palmusaari

Minä uskon -kampanja

Katso video Nepalista (1’07)

toiset opettavat pyhäkoulussa tai raamattupiirissä. Kuukauden kestävällä kurssilla heille opetetaan Raamattua. He saavat myös valmiuksia opettamiseen ja lasten kanssa toimimiseen. Peruskurssin jälkeen naiset voivat vielä osallistua muutaman päivän jatkokurssille. Kuva Maria Westerling