Suomen Lähetysseuran kumppanit kokoontuivat Päiväkummussa

Lähetysseuran kumppanuuskonsultaatioon Päiväkumpuun kokoontui edustajia seitsemästätoista kirkosta. Kuva Kirsi Elo

Suomen Lähetysseura järjesti kirkollisten yhteistyökumppaniensa kanssa konsultaation Päiväkummun kurssikeskuksessa Orivedellä 27.–29.3.

Konsultaation yleisteemana oli ”Together towards life”, Yhdessä kohti elämää.

Konsultaatioon osallistui edustajia Suomen lisäksi kuudestatoista Lähetysseuran yhteistyökirkosta: Angolan ev.lut. kirkko, Botswanan ev.lut. kirkko, Etiopian evankelinen Mekane Yesus -kirkko, Inkerin ev.lut. kirkko, Jordanian ja Pyhän maan ev.lut. kirkko, Kiinan kristillinen neuvosto, Kolumbian ev.lut. kirkko, Malawin ev.lut. kirkko, Namibian ev.lut. kirkko, Pakistanin kirkko / Peshawarin hiippakunta, Senegalin lut. kirkko, Taiwanin lut. kirkko, Tansanian ev.lut. kirkko, Thaimaan ev.lut. kirkko, Venezuelan ev.lut. kirkko ja Viron ev.lut. kirkko.

Konsultaatiossa laadittiin yhteinen tervehdys.

YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ

Tervehdys Suomen Lähetysseuran kumppanuusneuvottelusta Päiväkummusta Orivedeltä, 27.–29.3.2014

Olemme kokoontuneet seitsemästätoista kumppanuuskirkosta Suomen Lähetysseuran kumppanuusneuvotteluun Orivedelle.

Sitoudumme rukoilemaan toinen toistemme puolesta. Olemme oppineet toistemme kokemuksista. Miten tärkeää on paitsi kuulla, myös kuunnella toinen toistamme, jotta ymmärtäisimme ne erilaiset kontekstit, joissa me elämme ja palvelemme sisarina ja veljinä Kristuksessa.

Olemme tehneet kolme päivää matkaa Raamatun teksteihin ja kirkkojemme tilanteisiin. Olemme pohtineet, mitä Kristuksen seuraaminen merkitsee julistaessamme evankeliumia köyhille, vapautta vangituille ja elämää antavaa sanomaa Jeesuksen Kristuksen ristin ja ylösnousemuksen voimasta.

Suomen Lähetysseuran lähetyskumppaneina olemme keskustelleet siitä, miten voimme olla avoin ja tervetulleeksi toivottava kirkko. Olemme pohtineet, miten voimme kulkea yhdessä toinen toistemme rinnalla erityisesti koulutustehtävissä, köyhien ja syrjäytettyjen voimaannuttamisessa sekä vaikuttamistyössä. Vaikuttamistyössä haluamme erityisesti työskennellä sovinnon puolesta osoittaen solidaarisuuttamme niille, jotka kärsivät väkivallasta ja vainosta.

Suomen Lähetysseuran ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kumppaneina haluamme vahvistaa yhteistä näkyämme ja sitoutua tekemään yhdessä työtä nähdäksemme Jumalan kuvan syrjäytetyissä, syrjäytyneissä ja vangituissa.

1. Korinttolaiskirje 12: 18-27

“Jumala on kuitenkin asettanut ruumiiseen kaikki eri jäsenet niin kuin on nähnyt hyväksi. Jos kaikki olisi yhtä ja samaa jäsentä, olisiko silloin mitään ruumista? Jäseniä on kuitenkin monta, kun taas ruumis on yksi.

Ei silmä voi sanoa kädelle: ”Minä en tarvitse sinua”, eikä liioin pää jaloille: ”Minä en tarvitse teitä.” Päinvastoin, juuri ne ruumiinjäsenet, jotka meidän mielestämme ovat muita heikompia, ovat välttämättömiä. Me verhoamme erityisen arvokkaasti ne ruumiinosat, joita emme pidä kovinkaan arvokkaina, ja peitämme erityisen säädyllisesti ne, joita häpeämme. Säädylliset ruumiinosat eivät tällaista verhoa tarvitse. Kun Jumala yhdisti jäsenet ruumiiksi, hän antoi vähempiarvoisille jäsenille suuremman kunnian, jotta ruumiissa ei syntyisi eripuraisuutta vaan jäsenet yhteen kuuluen huolehtisivat toinen toisestaan. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet, ja jos yksi jäsen saa osakseen kunniaa, iloitsevat kaikki muutkin sen kanssa.

Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen.”

FELM Partners´ Consultation 2014_Message from the Partners

Lisää kuvia konsultaatiosta