Suomen Lähetysseuran hallitukseen valittiin uusia jäseniä

Suomen Lähetysseuran vuosikokous Valtakunnallisilla Lähetysjuhlilla Vaasassa 7.6. valitsi hallitukseen uusia jäseniä vuosiksi 2014–2017. Suomen Lähetysseuran hallitukseen kuuluu 12 vuosikokouksen valitsemaa jäsentä, joiden toimikausi on kolme vuotta. Neljä jäsentä on vuosittain erovuorossa.

Vaalitoimikunta oli etukäteen ehdottanut neljää ehdokasta, vuosikokouksesta esitettiin lisäksi muita ehdokkaita. Äänestyksen jälkeen valituiksi tulivat vaalitoimikunnan esittämät ehdokkaat.

Erovuoroisista valittiin uudelleen varatuomari, talous- ja hankintajohtaja Mirja Niemi (Lapuan hiippakunta, 374 ääntä) ja kauppatieteen tohtori, toimitusjohtaja Vesa Viitaniemi (Turun arkkihiippakunta, 368 ääntä). Uusina jäseninä hallitukseen valittiin teologian maisteri, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori ja keräyspäällikkö Heidi Juslin-Sandin (Porvoon hiippakunta, 342 ääntä) ja suurlähettiläs (emeritus) Ilari Rantakari (Helsingin hiippakunta, 327 ääntä).

Heidi Juslin-Sandinilla on kehitysyhteistyön, ihmisoikeuksien ja monikulttuurisuuden tuntemusta sekä kokemusta vapaaehtoisesta varainhankinnasta SPR:n työn kautta. Hän on myös luottamustehtävissä Espoon seurakuntayhtymässä.

Mirja Niemi tuo varatuomarina hallitukseen juridisen asiantuntemuksensa sekä pitkän kokemuksensa muun muassa Jyväskylän seurakunnan että Tampereen seurakuntayhtymän johto-, hallinto- ja taloustehtävistä.

Ilari Rantakarilla on ollut laajasti mukana maailmalaajuisessa, kirkollisessa, valtiollisessa ja yhteiskunnallisessa toiminnassa. Hän on myös toiminut kirkon edustajana Luterilaisen maailmanliiton ja Kirkkojen maailmanneuvoston tehtävissä ja kokousdelegaatioissa.

Vesa Viitaniemellä on pankinjohtajan työnsä ohella hän on organisoinut vapaaehtoista yleishyödyllistä varainhankintaa ja on mukana Kepa ry:n hallituksessa.

Hallituksessa jatkavat nuorisotyönohjaaja Jari Berg (Mikkelin hiippakunta), pastori Simo Juntunen (Lapuan hiippakunta), lähetyssihteeri Minna Kotajärvi (Espoon hiippakunta), lääninrovasti, kirkkoherra Jaana Marjanen (Kuopion hiippakunta), lähetystyön koordinaattori Ulla Mäkinen (Oulun hiippakunta), rehtori Tapani Rantala (Turun arkkihiippakunta), piispa Matti Repo (Tampereen hiippakunta) ja pastori Juha Valkama (Tampereen hiippakunta)