Suomen Lähetysseuran 90-vuotista Lähi-idän työtä juhlittiin Jerusalemissa

Shalhevetjah-keskuksen pappi Mari Parkkinen ja Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon piispa Munib Younan toimittivat 90-vuotisjuhlan messun. Kuva: Riitta Luume

Piispa Munib Younan Lähetysseuran Lähi-idän työn 90-vuotisjuhlassa:”Nyt tarvitaan Lähi-idässä uutisia, jotka eivät vihastuta.

Lähetysseuran ensimmäinen työntekijä pastori Aapeli Saarisalo matkusti Palestiinaan vuonna 1924. Hän jakoi kristillistä kirjallisuutta ja tutustui juutalaisiin. Hän piti yhteyttä myös arabeihin. Saarisalon työkausi kesti kaksi vuotta.

Diakonissa Ester Juvelius saapui Palestiinaan 1931 ja teologian maisteri Aili Havas vuotta myöhemmin. Aili Havaksen kodista tuli turvapaikka monelle Euroopasta vainoja paenneelle juutalaiselle. Vuonna 1940 Havas avasi kotinsa lapsille, jotka olivat orpoja tai joiden vanhemmilla ei ollut työtä eikä asuntoa. Sunnuntain juhlaan Shalhevetjah-keskuksessa osallistui kaksi sisarusta, jotka asuivat Havaksen lastenkodissa vuonna 1944.

Ilosanomaa juutalaisille, arabeille, kristityille ja siirtotyöläisille

Juhlamessun saarnan piti Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon piispa Munib Younan. Hän kiitti Lähetysseuraa siitä, että se on toiminut alusta lähtien sekä juutalaisten että arabien parissa. Younan muistutti siitä, että jo alkuaikoina Lähetysseuran työntekijät välittivät evankeliumia asukkaiden äidinkielellä huomioiden paikalliskulttuurin.

Piispa Younan painotti myös, että Lähi-idässä tarvitaan uutisia, jotka eivät ahdista tai vihastuta.

-Juuri tämän takia Lähetysseuralla on tärkeä osa täällä Jerusalemissa. Lähetysseura, yhdessä Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon ja kaikkien yhteistyökumppanien kanssa on kutsuttu kertomaan hyvää uutista niille, jotka janoavat sitä.

Munib Younan totesi, että Lähetysseura on oppinut sen, että luterilainen lähetystyö on voimakkainta silloin kun lähetystyöntekijät työskentelevät yhdessä paikallisen kirkon kanssa.

-Olemme sitoutuneet oppimaan toisiltamme ja auttamaan toisiamme. Yhdessä opimme välittämään evankeliumia uudella tavalla. Opimme kantamaan ristiä yhdessä ja kulkemaan rinnakkain.  Siksi sanon: ”Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet”.

Lähetysseuran vs. ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen kertoi puheessaan, että Lähetysseura laajentaa rauhan ja sovinnon työtä Lähi-idässä.

-Jeesus kutsuu meitä rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiämme. Tämä kutsu kuuluu erityisesti konfliktien, väkivallan ja epätoivon keskellä, Norjanen totesi.

Juhlaan osallistui Lähetysseuran yhteistyökumppanien edustajia ja työntekijöitä, Suomen valtion edustajia, messiaanisten sekä etnisten seurakuntien jäseniä, kansainvälisten kirkkokumppanien edustajia ja Lähetysseuran entisiä työntekijöitä.

Lähi-idässä on työskennellyt 90 vuoden aikana 114 Lähetysseuran työntekijää. Heistä seitsemän toimii alueella tällä hetkellä.