Suomen Lähetysseuralta 70 000 euroa katastrofiapua Etiopian kuivuuden uhreille

Nuori paimenpoika etsii parempia laidunmaita laihalle karjalleen Miyon alueella Etelä-Etiopiassa. Kuva: ACT/DCA/Fikerte Abebe

Suomen Lähetysseura myöntää katastrofirahastostaan 70 000 euroa hätäapua Etiopian kuivuuden uhreille. Tavoitteena on auttaa etenkin haavoittuvimmassa asemassa olevia katastrofin uhreja ja elvyttää ruoantuotantoa paikallisesti.

Afrikan sarvea koettelee pahin kuiva kausi 60 vuoteen. Kuivuudesta arvioidaan kärsivän ainakin 10 miljoonaa ihmistä.  Etiopiassa La Niña -sääilmiön aiheuttamat peräkkäiset sateettomat kaudet ovat saaneet aikaan ennennäkemättömän laajoja satotuhoja, rajoittaneet veden saantia, heikentäneet laidunmaiden laatua ja johtaneet karjan menetyksiin. Pahiten kuivuus koettelee maan itä- ja kaakkoisosia. Kuivuus on saanut myös ruoan hinnat nousemaan ennätyskorkealle. Kansainvälisten avustusjärjestöjen mukaan yli kolme miljoonaa etiopialaista tarvitsee humanitaarista apua.

Kuivuuden koettelemilla alueilla tarvitaan ripeästi puhdasta juomavettä ja ruokaa. Pitkällä aikavälillä alueilla tarvitaan siemeniä, lannoitteita, rehua ja karjaa, jotta paikallinen ruoantuotanto pääsee jaloilleen. Kriisin uskotaan pahenevan tulevina kuukausina entisestään, sillä kuivien alueiden ruokavarastot ovat lopussa, ja seuraaviin satoihin on kuukausia.

Lähetysseuran hätäapu kanavoidaan kirkkojen kansainvälisen katastrofi- ja kehitysyhteistyöjärjestö ACT-allianssin kautta Lähetysseuran pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille, Etiopian Mekane Yesus -kirkolle. Lähetysseura on tehnyt yhteistyötä Mekane Yesus -kirkon kanssa vuodesta 1968. Monien yhteisten kehitysyhteistyöhankkeiden tavoitteena on parantaa ruokaturvaa syrjäseuduilla.

Lähetysseuran katastrofityötä Etiopiassa voi tukea lahjoittamalla katastrofirahastoon:
Sampo Pankki 800014-161130, viestiksi AUTA.

Lahjoitus verkkopankin kautta.

Katastrofikeräyspuhelin 0600 02020. Puhelun hinta on 19,95 euroa + pvm.

Lisätietoja:
Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson, puh. 043 824 0649