Suomen Lähetysseura vetosi rahoitusmarkkinaveron puolesta

Suomen Lähetysseura allekirjoitti Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen (KEPA) pääministeri Kataiselle osoitetun vetoomuksen eurooppalaisen rahoitusmarkkinaveron käyttöönoton puolesta. Suomen on määrä ratkaista veron kohtalo perjantaina 14.9.

EU:n huippukokous päätti kesäkuussa, että koko unionia ei saada mukaan toteuttamaan veroa. Saksan johdolla ryhmä maita lähti etsimään nk. halukkaiden koalitiota, joka toteuttaisi veron laajennetun yhteistyön periaatteen mukaisesti. Useiden järjestöjen allekirjoittamassa kirjeessä vedotaan sen puolesta, että Suomi lähtisi mukaan tähän EU-maiden joukkoon. Suomi kannattaa EU-tason rahoitusmarkkinaveroa hallitusohjelmassaan, mutta koko EU:n laajuisen veron kaatumisen myötä ei ole varmaa, tukeeko Suomi myös uutta, pienemmän ryhmän veromallia.

KEPAn mukaan rahoitusmarkkinavero vakauttaisi taloutta ja sen kautta kerättävillä
verotuloilla voidaan tukea niitä, joihin talouskriisin seuraukset kohdistuvat kipeimmin sekä Suomessa että Suomen rajojen ulkopuolella. Vero on saanut kannatusta YK:lta, lukuisilta valtioilta ja tuhansilta asiantuntijoilta.

”Lähetysseura ajaa vaikuttamistyössään globaalia oikeudenmukaisuutta ja katsoo, että valtioilla on velvollisuus huolehtia hyvinvoinnin tasaisesta jakaantumisesta”, sanoo Lähetysseuran vaikuttamistyön päällikkö Kristiina Rintakoski.

Eurooppalaiset kansalaisjärjestöt ovat kampanjoineet rahoitusmarkkinaveron
puolesta jo vuosia. Suomessa vetoomuksen allekirjoittivat Lähetysseuran lisäksi Kehys ry, Kirkon ulkomaanapu, Maailmanvaihto ry, Finnwatch ry, Attac ry, Vasemmistonuoret ry, Eettisen kaupan puolesta ry, Greenpeace, Suomi-Namibia-Seura ry ja Maan Ystävät ry.

Kansainvälisesti vetoomusta tukevat Stamp Out Poverty UK, WEED Germany, Oxfam, 11.11.11 Belgium, Robin Hood Tax Ireland, Attac Spain, Attach Norway, Ibis – Education for Development Denmark, Robin Hood Danmark, UBUNTU – World Forum of Civil Society Networks, Stop AIDS Alliance Washington D.C.

Lue koko vetoomuskirje.