Suomen Lähetysseura on nyt ACT-allianssin jäsen

Lähetysseura kanavoi viime vuonna katastrofiapua Nepalin tulvien uhreille Nepalin ACT Forumin kautta. Kuva: Prajwaal Maharjan.

Suomen Lähetysseura on maaliskuussa 2018 liittynyt kansainvälisen kehitysyhteis-, humanitaarisen ja vaikuttamistyön verkoston ACT-allianssin täysjäseneksi. Se on 147:n kirkon ja uskontoperustaisen järjestön verkosto, joka palvelee yli 125 maassa.

ACT-allianssi on 2017 avannut jäsenyyden myös lähetysjärjestöille, jotka ovat aktiivisia kehitysyhteistyössä, vaikuttamistyössä ja/tai humanitaarisessa työssä. Lähetysseura sai ensimmäisenä tällaisena järjestönä jäsenyyden.

Lähetysseura on jo tarkkailijajäsenenä ollessaan kanavoinut katastrofirahoituksensa ACT-allianssin kanssa. Lähetysseura on noudattanut ACT-allianssin eettisiä ohjeistuksia ja linjauksia. Lähetysseura on myös osallistunut paikallista työtä koordinoivien ACT-foorumien työskentelyyn.

”Muutos antaa Lähetysseuralle mahdollisuuden osallistua täysvaltaisena ACT-allianssin jäsenenä kansainvälisiin päätöksiin ja kansallisiin foorumeihin. Muutoksen kautta kansainvälinen yhteistyö vahvistuu.  Lähetysseuran työ köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamiseksi, ihmisoikeuksien vahvistamiseksi ja ilmastonmuutoksen vaikutusten kohtaamiseksi tehostuu.  Lähetysseura ja sen kautta järjestön kumppanit saavat vahvemman äänen verkostossa”, sanoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Täysjäsenenä Lähetysseura käyttää jatkossa myös ACT-allianssin logoa kehitysyhteistyön ja katastrofityön aineistossa.