Suomen Lähetysseura luovutti 75-vuotiskeräyksen lahjakirjan presidentti Martti Ahtisaarelle

Suurlähettiläs - emeritus Kari Karanko

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen luovutti presidentti Martti Ahtisaaren syntymäpäiväkeräyksen lahjakirjan presidentille tämän kotona 26.6.2012. Martti Ahtisaari täytti 23. kesäkuuta 75 vuotta. Hänen syntymäpäiväkeräyksensä kohdistetaan erityisopettajien koulutukseen Tansaniassa Suomen Lähetysseuran kautta. Keräys oli tuottanut presidentin syntymäpäivään mennessä runsaat 20 000 euroa.

Presidentin syntymäpäiväkeräys kohdistetaan Ahtisaaren nimikkostipendein erityisopettajien koulutukseen Lähetysseuran tukemalle Sebastian Kolowa Collegelle (SEKUCo) Tansaniassa. SEKUCo kouluttaa vammaisten lasten erityisopettajia.

Vammaiset lapset ja nuoret ovat Tansaniassa syrjäytymisvaarassa. Vammaisten opettajia ei ole riittävästi, ja moni vammainen lapsi ei pääse kouluun.

Lähetysseuran ja presidentti Ahtisaaren siteet juontavat juurensa Ahtisaaren suurlähettiläsaikaan Tansaniassa sekä Namibiaan, jossa tämä toimi YK:n pääsihteerin erityisedustajana maan itsenäisyyden saavuttamiseksi ja vapaiden vaalien järjestämiseksi.

Lähetysseuran kokoamassa lahjoittajien kirjassa luki jokaisen keräykseen lahjoittaneen nimi.

Koulutus on avain kehitykseen

Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen onnitteli presidenttiä ja kiitti tätä tuesta Suomen Lähetysseuran työlle. Martti Ahtisaaren nimi liitetään usein rauhan ja sovinnon teemaan ympäri maailman.

”Työni puolesta joudun usein vierailemaan maissa, joissa ei ole rauhaa. Sen seurauksena puuttuu yleensä kaikki muukin, sillä rauha on hyvinvoinnin perusedellytys. Kaikkialla siellä kuulen myös usein mainittavan Teidän nimeänne”.

Rissanen korosti onnittelupuheessaan maailman nuorilta kantautuvaa viestiä koulutuksen merkityksestä toivottomuuden ja köyhyyden keskellä.

Presidentti Ahtisaari kiitti Lähetysseuran edustajia menneestä ja jatkuvasta yhteistyöstä.

”Samalla kiitän niitä lukuisia Lähetysseuran työntekijöitä, joiden kautta olen elämäni eri vaiheissa päässyt tutustumaan lähetystyöhön sekä paikallisiin ihmisiin, joiden parissa työtä tehdään.”

”Tämä keräyskohde oli minulle erittäin mieluisa, sillä opettajainkoulutus on ensiarvoisen tärkeää kehityksen edistäjänä”, presidentti totesi.

Syntymäpäiväkeräys kunnioittaa Ahtisaaren ja Sekucon työtä

Tansanian evankelisluterilainen kirkko perusti Tumaini-yliopiston Sebastian Kolowa -yliopistoyksikön Lushotoon vuonna 2007. SEKUCo on maan ainoa erityisopettajien kouluttamiseen keskittynyt yliopisto. Yliopisto on kasvanut nopeasti: ensimmäisenä vuonna opiskelijoita oli 138, vuonna 2012 heitä on 1553.  Ensimmäiset erityisopetukseen erikoistuneet opettajat valmistuivat vuonna 2010.

Esteettömäksi rakennettu yliopisto tarjoaa hyvän ympäristön myös vammaisille opiskelijoille. Tällä hetkellä yliopistossa opiskelee parikymmentä vammaista opiskelijaa. SEKUCOn yhteydessä toimii myös rauhan tutkimuksen instituutti.

”Presidentin, Nobel-voittajan ja entisen Tansanian suurlähettilään nimeä kantava lahjoitus merkitsee yliopistollemme todella paljon. Tämä keräys kunnioittaa paitsi Ahtisaaren, myös meidän työtämme”, SEKUCon johtaja Anneth Munga sanoi viime viikon Suomen vierailullaan.

SEKUCon opettajat yhteiskunnan silmien avaajia

Stipendit auttavat opiskelijoita keskittymään opintoihinsa täysipainoisesti.

”Stipendi on opiskelijalle aina helpotus. SEKUCo on yksityinen yliopisto, emmekä saa rahoitusta valtiolta, joten lukukausimaksumme ovat verrattain korkeat. Ahkerasta ja hyvästä työstä annettu stipendi motivoi lahjakkaita nuoriamme jatkamaan valitsemallaan alalla.”

Yliopiston päämääränä on myös poliittinen vaikuttamistyö vammaisten aseman parantamiseksi ja ihmisarvon toteutumiseksi. Työnsarkaa on myös asennekasvatuksen puolella.

”Jokainen meiltä valmistuva opettaja tekee työssään myös jatkuvaa vaikuttamistyötä. He ovat kasvattajia, mutta heidän työnsä ei lopu luokkahuoneeseen. Moni tansanialainen opettaja ei tiedä, miten vammaisia lapsia tulisi opettaa, ja moni vanhempi taistelee häpeän tunteen kanssa. On tärkeää saada heidät ymmärtämään, että jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen. Vaikuttamistyötä on siis tehtävä kaikille rintamilla, ja meiltä valmistuneet opettajat vastaavat tähän tarpeeseen yhteiskunnan silmien avaajina.”

”Kun aloittamme työn niistä ihmisistä, jotka ovat sosiaalisen pyramidin pohjalla, pystymme saavuttamaan koko yhteiskunnan”, Munga muistutti.

Ahtisaaren 75-vuotiskeräys jatkuu vuoden loppuun saakka.

Onnittelun voi tehdä tilisiirtona tilille:
IBAN: FI16 8000 1400 1826 72
BIC: DABAFIHH
(Keräyslupa 2020/2010/3168 myönnetty 15.11.2010)

Maksun tietokenttään merkintä: Martti Ahtisaari 75v. ja lahjoittajan/lahjoittajien nimi, osoite ja mahdollinen sähköpostiosoite. Onnittelijoiden nimet tulevat presidentti Ahtisaarelle myöhemmin tänä vuonna luovutettavaan adressiin.

Lisätietoja:
Lähetysseuran kirkollisen työn koordinaattori Päivi Anttila, 040 750 4544