Sunnuntain 3.6. kolehti kerätään Tansanian kirkon seurakuntatyöhön

Jumalanpalvelus Mabwegeren kirkossa Morogoron hiippakunnan alueella. Kuva: Anna-Riitta Holmström

Sunnuntaina 3.6. kerätään luterilaisissa kirkoissa valtakunnallinen kolehti Tansanian evankelisluterilaiselle kirkolle. Kolehti kohdistetaan Suomen Lähetysseuran kautta kahden hiippakunnan työhön kristillisen sanoman eteenpäin viemiseksi.

Morogoron hiippakunta sijaitsee Keski-Tansaniassa. Lähetysseura aloitti yhteistyön hiippakunnan kanssa maasaiden elinolojen parantamiseksi ja hiippakunnan työn vahvistamiseksi viime vuoden alussa.

”Maasaiden elämää koskettavat muun muassa ilmastonmuutos ja yhteiskunnalliset muutokset”, toteaa pastori Oskari Holmström, joka on toiminut hiippakunnassa vaimonsa Anna-Riitta Holmströmin kanssa runsaan vuoden.

”Kirkon ja Lähetysseuran vaikutus on todella vahva maasaiden keskuudessa ja heidän identiteettinsä säilyttämisessä.”

Monet alueen seurakunnat toimittavat jumalanpalvelukset maasain kielellä. Hiippakunta on aloittanut alueella myös maasainkielistä lukutaitotyötä, sillä kylissä vain joka kymmenes asukas osaa lukea ja kirjoittaa. Varsinkin tyttöjen koulutus on tärkeää, sillä he ovat joutuneet jäämään usein kotiin auttaakseen äitiään.

Victoriajärven alueelle tarvitaan työntekijöitä

Victoriajärven itäinen hiippakunta on saanut nimensä maan luoteispuolella sijaitsevasta järvestä. Hiippakunnan alueella on 10 miljoonaa asukasta, joista suurin osa kuuluu sukumoiden etniseen ryhmään.

”Alue on suuri, ja meillä on vähän työntekijöitä. Nykyisetkin työntekijät tarvitsevat jatkokoulutusta. Papeistamme vain kolme on suorittanut teologian maisterin tutkinnon”, kertoi hiippakunnan piispa Andrew Gulle käydessään Suomessa viime syksynä.

Hiippakunta avasi kaksi vuotta sitten ensimmäisen raamattukoulun, jossa 15 opiskelijaa sai koulutusta evankelistaksi. He toimivat usein papin tehtävissä, koska monessa seurakunnassa ei ole pappia. Ylempää teologista opetusta annetaan Makumiran yliopistossa, joka sijaitsee viidensadan kilometrin päässä Arushassa.

Tällä hetkellä Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa toimii kuusi Lähetysseuran työntekijää.

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä

Kolehdin voi maksaa myös kännykällä. Tekstiviestiin kirjoitetaan joko KOLEHTI5 tai KOLEHTI10 (5/10 euroa). Viesti lähetetään numeroon 16160. Palvelu toimii Soneran, Elisan, DNA:n, Saunalahden ja TeleFinlandin liittymissä.

Mwandoyan seurakunnan evankelistat liikkuvat työasioissa polkupyörillä Victoriajärven itäisen hiippakunnan alueella. Kuva: Stephano Bandoma