Sunnuntain 22.9. kolehti syrjäytyneiden perheiden tukemiseksi Suomen Lähetysseuran kautta

Teofrida äitinsä kanssa. ”Kun viimeksi kävimme Teofridan luona

Sunnuntaina 22.9. luterilaisissa jumalanpalveluksissa kootaan valtakunnallinen kolehti seurakunta- ja diakoniatyöhön syrjäytyneiden perheiden tukemiseksi Suomen Lähetysseuran kautta.

Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkot eri puolilla maailmaa tukevat syrjäytymisvaarassa olevia ja syrjäytyneitä perheitä diakoniatyön kautta, koulutuksella ja kummituella sekä mm. antamalla taloudellista tukea erilaisiin pienyrityshankkeisiin.

Yksinhuoltajaperheet, aidsin takia orpoutuneista lapsista huolehtivat isovanhemmat, vammaisten perheet ja lähiomaiset ovat omissa yhteisöissään suuressa syrjäytymisvaarassa. Köyhissä oloissa toimeentulon, koulutuksen ja terveydenhuollon saaminen vaatii suuria ponnistuksia perheiltä, joiden arkea sävyttävät monet huolet.

Teofridan perhe pääsi jaloilleen kirkon tuella

Etelä-Tansaniassa Suomen Lähetysseuralla on kummiohjelma, jossa eri tavoin vammaiset lapset saavat tarvitsemaansa kuntoutusta, hoitoa ja koulutusta. Viime vuonna ohjelmaan tuli mukaan 15-vuotias Teofrida Njombesta.

Teofridan ollessa muutaman vuoden ikäinen, perheen koti tuhoutui salamaniskussa, minkä seurauksena Teofrida vammautui ja hänen äitinsä sairastui psyykkisesti. Siihen asti normaalisti kehittynyt Teofrida ei enää pystynyt puhumaan eikä kävelemään ja hänen kehityksensä pysähtyi. Äiti vietti pitkiä aikoja psykiatrisessa sairaalassa kaukana Dodomassa ja isä huolehti yksin tyttärestään ja kahdesta nuoremmasta lapsesta. Välillä Teofrida pääsi erään järjestön kautta kuntoutukseen, mutta kun järjestö lopetti toimintansa, loppui kuntoutuskin.

Kummituen avulla Teofrida on nyt käynyt kolme kertaa kuntoutuksessa 80 kilometrin päässä sijaitsevassa vammaisten lasten kuntoutuskeskuksessa. Teofridan isä oli rakentanut uutta taloa, mutta rakennustyöt olivat keskeytyneet rahan puutteessa ja perhe asui vuokralla. Kirkko antoi pienen avustuksen rakennuskuluihin ja ennen viime joulua perhe muutti uuteen kotiin.

Tällä hetkellä koko Teofridan perhe on kotona, äitikään ei ole tarvinnut sairaalahoitoa pitkään aikaan. Hän huolehtii kodista ja yhdessä miehensä kanssa he viljelevät pientä peltoa. He ovat myös hyvin iloisia Teofridan saamasta kuntoutuksesta, koska ovat nähneet sen olevan hyödyksi tytölle.

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä

Kolehdin voi maksaa myös kännykällä. Tekstiviestiin kirjoitetaan joko KOLEHTI5 tai KOLEHTI10 (5/10 euroa). Viesti lähetetään numeroon 16160. Palvelu toimii Soneran, Elisan, DNA:n, Saunalahden ja TeleFinlandin liittymissä.