Siunauksen kala kiinalaiseen uuteenvuoteen

Kiinalainen uusi vuosi on vuoden tärkein juhla myös Hongkongissa. Lähetystyöntekijä Elina Veikkola osallistui Tao Yan -seurakunnan yhteiseen askartelutuokioon.

Kiinalainen vuosi vaihtui vuohen vuoteen. Tämä vuoden tärkein juhla saa ihmiset liikkeelle ja kokoaa perheet ja suvut yhteen. Perinteisesti koti koristellaan juhlaa varten ja sukulaiset vierailevat toistensa kodeissa.

Valmistuminen kiinalaiseen uuteen vuoteen onkin verrattavissa suomalaisiin joulupuuhiin, ainakin ruoanlaiton, koristelun ja lahjojen osalta. Tosin varsinaisia paketteja ei jaeta, vaan rahalahjat suljetaan ns. punaisiin kirjekuoriin.

Myös seurakunnissa virittäydytään uuden vuoden tunnelmiin koristeiden valmistelun merkeissä. Tänä vuonna Hongkongin Tao Yanin seurakunnassa askarreltiin jumalanpalveluksen jälkeen punaisista kirjekuorista (kantoniksi: lai see) kauniita kaloja.

Sana ”kala” kuulostaa kiinaksi samalta kuin ”vauraus” ja ”runsaus”, joten kala on kiinalaisessa kulttuurissa onnea tuova symboli. Tämän kalakoristeen tarkka nimi on siunauksen kala (kantoniksi: fuk yuh), joten tällaisen hyvän onnen ja siunauksen toivotuksen kaikki ripustavat mielellään kotiinsa.

Koristekalaa voisi myös kutsua ”ekokalaksi”, sillä materiaaliksi käyvät käytetyt punaiset lai see -kuoret. Kalaan käytetään kuoria 6 kappaletta, lisäksi tarvitaan nitoja, liimaa ja muovisilmät. Helppo ja kaunis koriste!

Teksti ja kuva: Elina Veikkola