Simojoen Ylistys-levy julkaistiin viroksi

Ülistus-levyn julkistuskonsertissa ensimmäisenä adventtina esiintyi Lambertus-kuoro solistinaan Jana Abzalon.

Ensimmäisenä adventtina 30.11.2014 julkaistiin Virossa Ülistus-levy ja nuottikirja, joilla tuetaan lähetystyötä Virossa.

Kaikki alkoi tammikuussa 2014, kun Pekka Simojoki esitti Tero Ruotsalalle idean: ”Tehän voisitte tehdä Ylistys-levyn viroksi!” Työskennellessään Jordaniassa 2006 Ruotsala äänitti Simojoen Hiljaisuuden laulut arabiaksi yhdessä The Oriental Groupin kanssa.

Ülistus-levy syntyi tukemaan Viron Lähetyskeskuksen tavoitetta kehittää kirkkomusiikkia monimuotoisemmaksi, jotta se kohtaisi laajemmin eri-ikäisiä virolaisia ja saisi heidät innostumaan lähetyksestä.

Virossa lauluista innostui korkeatasoinen Lambertus-kuoro, joka tunnetaan perinteisen kuoromusiikin esittäjänä ja levyttäjänä. Hagerin seurakunnan aktiivijäsen Lia Kaljuste käänsi laulut suomesta viroksi ja kesällä nauhoitettiin kuoron osat Hagerin kirkossa. Levyprojektia johtaneet vt. Lähetyskeskuksen pääsihteeri/kuoronjohtaja Sigrid Põld ja Tero Ruotsala kävivät nauhoittamassa solistien osat Helsingissä. Solisteina laulavat Jana Abzalon, Rael Jüriado, Samuel Reinaru ja Liis Mäesalu. Levyn tuottamiseen osallistuivat myös Teri Mantere ja Arto Ruotsala, joka on myös miksannut ja masteroinut levyn.

Uudenlainen luterilainen kuoromusiikki otettiin hyvin vastaan. Levynjulkaisukonsertissa 30.11. oli 150 uteliasta kuulijaa, sillä konservatiivisuudestaan tunnetussa Hagerin kirkossa on totuttu kuulemaan klassista kuorolaulua. Konserttibändissä soittivat Lauri Pihlak (basso), Peeter Rahuvarm (urut), Daniel Reinaru (rummut), Tero Ruotsala (kitara) ja pianisteina vuorotellen Lambertuksen kuoronjohtajat Merle Liblik ja Sigrid Põld. Ilta päättyi Hagerin kirkkoherra Jüri Vallsalun siunaussanoihin ja vilpittömään iloon uuden kynnyksellä: ”Voi mikä riemu!”

Ylistys-levyn taustanauhat tehtiin aikoinaan Suomessa ja niitä on käytetty niin englannin- kuin vironkielisillä levyillä. Suomenkielinen Ylistys sai kultalevyn Lähetysjuhlilla Vaasassa 2014. Lähetysseura on tukenut Ülistus-levyn syntyä työntekijäpanoksella ja jatkaa monimuotoisen musiikkityön kehittämistä Virossa.

Ülistus-levyä voi tilata hintaan 15,00 euroa (+postikulut): info@muusikadei.eu

Teksti ja kuva Pia Ruotsala