Seurakuntia rohkaistaan vaalipaneeleiden järjestämiseen: Kemissä keskustellaan maailmasta ja maakunnasta

Suomen Lähetysseura ja Kirkon Ulkomaanapu ovat julkaisseet seurakuntien käyttöön materiaalin, jonka avulla voi järjestää eduskuntavaalipaneelin.

”Kirkko on yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka voi edistää avointa ja toisia kunnioittavaa keskustelua. Vaalipaneeli on seurakunnille keino lisätä ihmisten kiinnostusta demokraattista päätöksentekoa kohtaan ja puhua tärkeistä aiheista”, sanoo Lähetysseurassa materiaalin valmistelua koordinoinut johtava vaikuttamistyön asiantuntija Niko Humalisto.

Materiaalista löytyy käytännön vinkkejä paneelin järjestämiseen aina tilan valinnasta ja juontajan valinnasta alkaen. Materiaalissa on kysymyksiä eri aihepiireistä, jotka pohjautuvat Lähetysseuran, Kirkon Ulkomaanavun ja kotimaan asioiden osalta Kirkkohallituksen tekemiin hallitusohjelmasuosituksiin.  Kysymyksiä on niin kehitysyhteistyöstä, rauhanrakennuksesta, nuorten aseman parantamisesta kuin aluekehityksestäkin.

”Haluamme vaikuttaa päätöksentekijöihin, koska pandemian, sodan ja nälänhädän vuoksi köyhyys on kääntynyt jälleen kasvuun ja ilmastokriisi vaikeuttaa erityisesti köyhimpien elämää. Monet ehdokkaat ovat kirkon jäseniä, ja on tärkeää, että he ottavat kantaa siihen, miten rauhaa ja ihmisoikeuksia edistetään niin Suomessa kuin maailmalla”, Humalisto sanoo.

Materiaalissa on myös loppuhartaus, jossa on virsiehdotuksia, vinkkejä yhteiskunnallisiin teemoihin liittyvistä Raamatun kohdista sekä rukouksia.

Kemin kirkkoherra haluaa herätellä keskustelua globaalin maailman kysymyksistä

Kemin seurakunta järjestää oman vaalipaneelin 16.3. Tapahtuman mainoksessa kutsutaan ihmisiä arvoiltaan, jossa keskustellaan ”meidän maailmasta ja maakunnasta”. Kemin kirkkoherra Tuomas Tölli sai ajatuksen vaalipaneelista, kun hän keskusteli Lähetysseuran palvelupäällikkö Juha Taanilan kanssa.

”Eduskuntavaalien alla teimme huomion, että moni tärkeä asia jää varjoon ja vähälle käsittelylle, kun keskustelu velloo arkisissa, sinällään tärkeissä kysymyksissä: bensan ja ruoan hinnassa, sote-palveluiden toimivuudessa ja niin edelleen”, Tölli kertoo.

Tuomas Tölli
Kirkkoherra Tuomas Tölli.

”Vaaleissa kaikki ehdokkaat haluavat aina kaikille hyvää. Mielessä oli siis kysymys: puhutaanko nyt oikeista asioista tai vaietaanko joistain asioista? Melkein ilmiselvää on ollut, että kansainvälisen vastuun ja globaalin maailman kysymyksiin on ollut ehdokasjoukossa vähän vastaajia tai vastaukset ovat ymmärrettävästi rajoittuneet Natoon ja Ukrainan sotaan. No, vaikeita kysymyksiä ne ovatkin. Silti kansainvälisen vastuun kysymykset ovat kysymyksiä ja ilmiöitä, jotka vaikuttavat meidän tavallisten ihmisten arkeen, turvallisuuteen ja vaikkapa hintaan bensapumpulla”, hän pohtii.

Töllin mukaan kirkko ja paikalliset seurakunnat ovat yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka voi arvopaneelissa herätellä kiinnostusta demokraattista päätöksentekoa kohtaan sekä saada vastauksia niihin globaaleihin kysymyksiin, jotka kertovat jotain ehdokkaiden maailmankuvasta, asenteista ja arvoista.

”Minua ainakin kiinnostaa ymmärtääkö eduskuntavaaliehdokas lähimmäisen rakastamisen suunnilleen samoin kuin minä”, Tölli sanoo.

Kiinnostuitko vaalipaneelin järjestämisestä omassa seurakunnassasi? Lataa Näin järjestät vaalipaneelin seurakunnassa -materiaali.

Teksti: Minna Havunen