Seppo Rissanen vetoaa kuolemaantuomitun iranilaispastorin puolesta

Suomen Lähetysseuran johtaja Seppo Rissanen vetoaa Iranissa kuolemaantuomitun kristityn pappi Yousef Nadarkhanin puolesta. Nadarkhania syytetään islamin hylkäämisestä, ja hänet on tuomittu kuolemaan hirttämällä.

Rissanen on tänään lähettänyt kirjeen Iranin Suomen-suurlähettiläs Seyed Rasoul Mousaville.

Iranissa islamin hylkäämisestä voi saada kuolemantuomion. Nadarkhani kieltää olleensa koskaan muslimi. Syyttäjä kuitenkin vetoaa siihen, että hänellä on islamilaiset sukujuuret. Nadarkhani on ollut vangittuna vuoden 2009 lokakuusta lähtien, ja hänelle on tarjottu mahdollisuuksia välttää kuolemantuomio, jos hän kieltäisi kristinuskonsa.

Nadarkhanin puolesta ovat vedonneet myös arkkipiispa Kari Mäkinen ja muita uskonnollisia johtajia maailmalla.

Suomen Lähetysseura ei toimi Iranissa, mutta Seppo Rissanen johti Suomen evankelis-luterilaisen kirkon delegaatiota, joka vieraili Iranissa huhtikuussa 2002 Iranin ulkoministeriön kutsusta. Matka liittyi presidentti Khatamin aloitteeseen sivilisaatioiden välisestä dialogista.

Rissanen puhui matkallaan siitä, miten vastavuoroisuus on tärkeää uskontojenvälisessä dialogissa ja että uskonnonvapaudesta ja vähemmistöjen oikeuksista on pidettävä huolta.

Seppo Rissasen kirje suurlähettiläälle:

H.E. Dr. Seyed Rasoul Mousavi,
Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary

As the Executive Director of the Finnish Evangelical Lutheran Mission I would like to express my deep concern about the situation of Rev. Youcef Nadarkhani, who faces a death sentence because of his Christian faith. As religious freedom is a universal human right, I appeal to you to take action in ensuring that the Iranian government would immediately take Rev. Nadarkhani’s case into new consideration as a sign of freedom of religion and respect for human dignity in Iran.

Thank you for your attention to this urgent request.

Sincerely yours,
Seppo Rissanen