Senegalin luterilainen kirkko sai uuden papin

Senegalin kirkon papit tulevat juhlakulkueessa. Etualalla pastorit Ndeb Diouf

Laskiaissunnuntaina 10.2. vihittiin Senegalin luterilaiseen kirkkoon uusi pappi. Ousmane Diop on opiskellut teologiaa Kamerunissa.

Kirkon presidentti Abdou Thiam suoritti pappisvihkimyksen perinteisessä sadonkorjuujuhlassa, jota kirkko viettää joka vuosi. Tuore pappi, Ousmane Diop, on etniseltä taustaltaan fulaani ja kotoisin maan pohjoisosasta. Hänellä on sukua myös naapurimaassa Malissa, ja näitä sukulaisia oli seuraamassa myös pappisvihkimystä. Heidän läsnäolonsa muistutti senegalilaisia kärsimyksistä, joita naapurimaa joutuu kokemaan sisäisissä levottomuuksissa.

Uuden papin kautta Senegalin luterilainen kirkko saa yhteyden myös Malin kristittyihin. Ennestään kirkolla on tiivistä yhteistyötä Gambian luterilaisen kirkon kanssa.

Sadonkorjuujuhlassa annettiin lahjoituksia

Kirkon perinteinen sadonkorjuujuhla järjestetään aikana, jolloin mm. hirssisato on korjattu pelloilta. Kirkon jäsenistä iso osa asuu maalla, ja siksi osa lahjoituksista tulee hirssi-, maapähkinä- ja riisisäkkeinä. Kirkon jäsenet tuovat kymmenyksensä ja lahjoituksensa myös rahana, ja juhlassa koottiin lahjoituksia yhteensä 800 000 cfa (noin 1 200 euroa). Kirkollisveroa Senegalissa ei kanneta.

Lahjoitukset annetaan juhlakulkueissa, joissa seurakuntalaiset tanssien ja laulaen tuovat lahjansa alttarille. Myös lähetystyöntekijät ovat mukaan kulkueissa. Tämän vuoden lahjoitukset olivat viime vuotta huomattavasti suuremmat. Kirkko on panostanut voimakkaasti itsekannattavuuteen viime kuukausina, ja erilaisilla hankkeilla tuetaan sekä omaa seurakuntaa että koko kirkon toimintaa. Jotkut tarjoavat puhelimen akun lataamista aurinkoenergialla, toiset myyvät vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla seurakunnan kanalasta saatuja keitettyjä kananmunia.

Kirkon ensimmäiset papit saivat tunnustusta

Sadonkorjuujuhlassa annettiin tunnustusta myös kirkon ensimmäisille papeille. Kymmenen pappia vihittiin virkaan vuonna 1987, ja kirkko perustettiin samana vuonna. Lähetysseuran työntekijöitä maassa on toiminut vuodesta 1974.

-Nämä ovat ensimmäisen sukupolven pappeja. Me nuoremmat emme seisoisi täällä alttarilla tänään, elleivät he olisi palvelleet pappeina rakkaassa kirkossamme, sanoi kirkon presidentti Abdou Thiam jakaessaan tunnustuksia.

Abdou Thiamia avusti Lähetysseuran aluepäällikkö rovasti Tor-Erik Store. Työtovereiden palkitseminen oli Storelle erikoisen rakas tehtävä senkin takia, että hän johti näiden pappisvihkimystä 26 vuotta sitten.

Ann-Katrin Store/Paula Laajalahti

Dib Ndong och Alioun Ndiaye. Kuva: Ann-Katrin Store