Segezhan seurakunta Venäjällä juhli 20-vuotista historiaansa

Segezhan seurakunnan väki ja vieraat kokoontuivat yhteiskuvaan seurakunnan 20-vuotisjuhlan kunniaksi.

Segezhan seurakunta, yksi Venäjällä toimivan Inkerin kirkon 80 seurakunnasta, juhli 20-vuotista taivaltaan sunnuntaina 4.5. Juhlajumalanpalvelus toimitettiin sekä venäjän että suomen kielillä. Seurakunnan kirkkoherra Olavi Raassina saarnasi ja johti liturgian suomenkieliset osuudet, Kontupohjan seurakunnan kirkkoherra Vadim Lysenko venäjänkieliset osuudet. Seurakunnan kuoro lauloi Eeva Raassinan johdolla.

Jumalanpalveluksen jälkeen koko seurakunta siirtyi paikallisen paperikombinaatin kustantamalla kuljetuksella yhteiselle aterialle. Maukkaan ruuan lomassa muisteltiin tapahtumia 20 vuoden ajalta. Ja muisteltavaa riitti.

Juhla jatkui kirkossa. Siihen osallistui seurakuntalaisten lisäksi vieraita Kajaanin ystävyysseurakunnasta, muualta Suomesta ja Segezhan naapuriseurakunnista. Esteri Haikara, yksi seurakunnan perustajajäsenistä, piti mielenkiintoisen esityksen seurakunnan historiasta ja inkeriläisten elämästä. Suomen Lähetysseuran tervehdyksen juhlaan toivat Elina Heikkilä ja Hannu Heikkilä Pietarista.

Suomen Lähetysseuran lähetystyöntekijät Olavi Raassina ja Eeva Raassina ovat uskollisesti luotsanneet seurakuntaa eteenpäin. Olavi on toiminut kirkkoherrana aivan alusta alkaen ja Eeva tuli mukaan hieman myöhemmin. Eevan vastuualueina ovat musiikki- ja diakoniatyö sekä kirkkoherran rinnalla toiminen erilaisissa seurakunnan tehtävissä.

Kahdeksankymmenen hengen seurakunnassa toimii aktiivinen vapaaehtoisten joukko auttaen monissa käytännön töissä. Vuosien varrella seurakunta on kokoontunut mitä erilaisimmissa vuokrapaikoissa. Vuonna 2010 saatiin viimein ostaa Segezhan kaupungilta tilat kerrostalon katutasosta. Huoneisto remontoitiin ja vihdoin Segezhan seurakunta sai oman, kauniin ja lämpimän kirkon käytännöllisine lisätiloineen.

Teksti ja kuva Elina Heikkilä

Lue lisää Inkerin kirkon nettisivuilta