Sakari Löytyn Tasanko? -levy kertoo jakamisesta

Tasanko erottaa ja yhdistää ihmisiä. Se tarjoaa myös rauhaa vaipua omiin ajatuksiin. Kysymysmerkin kanssa sana pohtii oikeudenmukaisuutta ja tasajakoa. Kaksi kertaa vuodessa valo jakautuu tasan kaikkien maailman ihmisten kesken. Muutkin hyvät asiat voi tasata jos tahtoa löytyy.

Sakari Löytty jakaa tällä levyllä lauluja, joissa on afrikkalaista sävyjä, mutta myös jotain tuttua suomalaista. Osa lauluista on syntynyt Namibiassa, missä Sakari Löytty on ollut työssä Suomen Lähetysseuran lähettämänä. Nykyisin Sakari Löytty toimii Suomen Lähetysseuran kulttuurirajat ylittävän työn projektissa. Loput laulut syntyivätkin Löytyn palattua Suomeen. ”He holds me tight” syntyi Swazimaassa vuonna 2004 ja on omistettu aidsin kanssa eläville.

– Mielessäni ovat myös kaikki ne jotka kärsivät, ovat kodittomia ja syrjäytyneitä, Sakari Löytty kertoo.

Levyn laulut kiertyvät temaattisesti kahden ndongankielisen laulun ympärille. Niissä käsitellään vaikeinta jaettavaa, Jumalan rakkautta. ”Hola Kalunga” pohjautuu rakkauden kaksoiskäskyyn ja ”Mwe yi ningile ndje” Jeesuksen opetukseen samasta aiheesta.

Suomalaista sävyä löytyy mm. lauluissa ”Äijien ähinää” ja ”Tasan”. Kaikki laulut ovat Sakari Löytyn säveltämiä. Sanoittajina esiintyvät Sakari Löytyn ohella myös Jouko Mäki-Louhiluoma ja Jaakko Löytty.

Suomen Lähetysseuran verkkokauppa Basaari