“Saimme olla mukana elämässä uskoa todeksi”

Viikon ohjelma alkoi heti lentokentältä

”Saimme olla mukana elämässä todeksi uskoa joka meille on annettu”, totesi 1980-90-luvuilla Hongkongissa työskennellyt pastori Vuokko Lipponen. Kahdeksantoista entistä Hongkongin-työntekijää kokoontui kaupunkiin viime viikolla yhdessä nykyisten lähetystyöntekijöiden ja yhteistyökirkon työntekijöiden kanssa.

Kymmenen hengen työryhmä alkoi vuoden alussa suunnitella kutsua entisille lähetystyöntekijöille.

”Haluamme osoittaa kiitollisuutemme lähetystyöntekijöiden työtä ja koko Lähetysseuraa kohtaan”, kertoi Paul Tsang, työryhmän jäsen. Ryhmä keräsi rahaa paikallisilta seurakuntalaisilta, jotka halusivat näin kiinalaisen tavan mukaan osoittaa kiitostaan Lähetysseuran entisiä työntekijöitä kohtaan. Rahat käytettiin kutsuttujen lentolippuihin sekä kuluihin Hongkongissa.

Viikon vierailu nimettiin ”Oi niitä päiviä” -jälleennäkemiseksi. Kutsu lähetettiin kaikille, jotka työskentelivät yhden työkauden tai pidempään Hongkongin työn alkuvuosista lähtien.

”Katsokaa mitä kaikkea Lähetysseura tekee ihmisten hyväksi”

Ohjelmaan kuului vierailuja niihin seurakuntiin, joissa lähetystyöntekijät olivat työnsä aloittaneet. Lisäksi tutustuttiin Ling Oin tämän päivän huumetyöhön ja Tan Ka Wanin uuteen huumevieroituskeskukseen. Ohjelmaan sisältyi myös käynti Hongkongin luterilaiseen seminaariin ja Tao Fong Shanin kristilliseen keskukseen. Myös Hongkongin piispa Jenny Chan tervehti entisiä työntekijöitämme.

Lauantain juhlaillalliselle oli kutsuttu Ling Oin ja seurakuntien työntekijöitä, nykyisiä Lähetysseuran työntekijöitä sekä Suomen pääkonsuli Annikki Arponen.

”Kerran minulta Kiinassa kysyttiin, onko kristinusko luotettava uskonto. Minä vastasin siihen: katsokaa, mitä kaikkea Suomen Lähetysseura tekee ihmisten hyväksi Kiinassa”, pääkonsuli Arponen kertoi juhlaillallispuheessaan. Arponen kertoi monen olleen niin liikuttunut vanhojen ystäviensä tapaamisesta juhlaillallisella, että nämä pelkäsivät sydämensä pettävän tunteiden myrskyssä.

Entiset seurakuntanuoret toimivat nyt johtoasemissa

Entiset työntekijät, pastori Vuokko Lipponen ja pastori Riitta Sandberg kertoivat tunteistaan Hongkongissa vietetyn viikon lopuksi.

”Työ, jota 1960-luvulla aloitettiin, on kantanut siementä moninkertaisesti.”

”Vierailun aikana kuulimme, miten Lähetysseuran työ, tuki ja rohkaisu kouluttautumiseen auttoi eteenpäin seurakuntanuoria. Sillä on ollut merkitystä heidän elämälleen ja laajemmin koko yhteiskuntaan. Nämä nuoret ovat nyt aikuisina seurakunnissa, kirkon johtoasemissa tai Hongkongin hallinnossa töissä.”

”Lähetysseuran työntekijät eivät tulleet herroina Hongkongiin vaan nöyrällä, vaatimattomalla tavalla etsimään yhteistyötä paikallisten kanssa. He antoivat seurakuntanuorille myös nöyrän kristillisen esikuvan. 1960-luvun ja 1970-luvun alun työllä on ollut suuri merkitys ja pohja myöhemmin tulleille työntekijöille.”

Vuokko Lipponen toimi Hongkongissa vuosina 1981-2001 seurakuntatyössä, kristillisen kasvatuksen toimistoa perustamassa sekä yhdyssihteerinä. Riitta Sandberg toimi vuosina 1992-2005 koulupappina, seurakuntatyössä, huumevieroitustyössä ja yhdyssihteerinä.

”Hongkongissa sain olla mukana elävässä, kasvavassa kirkossa. Sain elämää todeksi uskoa, joka meille on annettu. Kristillisen elämän kannalta lähetystyövuodet ovat olleet tärkeä kokemus”, totesi Vuokko Lipponen.