"Sadetta odotellessa" – Mikko Pyhtilä kertoo uudessa Tansania-kirjassaan tuhoutuneista pelloista ja kasvavista seurakunnista

Suomen Lähetysseuran työntekijä Mikko Pyhtilä on vuosien varrella vieraillut monissa kylissä luterilaisen kirkon Viktoriajärven itäisen hiippakunnan alueella Tansaniassa. Hän on kulkenut evankelioimistiimin mukana elokuva-auton kyydissä, viettänyt öitään moskiittoverkon alla maalattialla ja istunut juttelemassa ihmisten kanssa.

Yhä useammin puheenaiheeksi on noussut kuivuus. Kuivuus, joka merkitsee pitkää nälkää ja kalvavaa huolta. Hartaasti odotetuista sateistakin on tullut pelon aihe, sillä koppurainen maa ei ime vettä ja rankkasade tuhoaa kylvöt. On syötävä ruohoa tai saatava ruoka-apua. Ilmastonmuutos vaikuttaa tansanialaisen maanviljelijän elämään aivan toisella tavalla kuin Suomen leveysasteilla.

Näiden äärimmäisen köyhien kylien yllä lentävät koneet täynnä kiireisiä ihmisiä.

– Mietin, kuinka tuon koneen ja tämän paikan välillä on muutakin kuin kymmenen kilometriä ilmaa. Täällä on kuppi maissipuuroa ja pinaattia, koneessa pöydille tarjotut ateriat juomineen ja kahvia pahvimukeissa, Mikko Pyhtilä kertoo uutuuskirjassaan Sadetta odotellessa (Suomen Lähetysseura 2014).

Häntä ahdistaa se, että kuilu rikkaiden ja köyhien välillä on muuttunut entistä näkyvämmäksi.

Mutta maaseudulla näkyy myös paljon ilahduttavaa: Seurakunnat kasvavat nopeasti, ja uusia kirkkoja yritetään rakentaa, vaikka rahaa ei ole. Halu pitää evankeliumia esillä pitää evankelistat ja seurakuntalaiset liikkeellä.

Mikko Pyhtilä kuvailee kokemaansa ja näkemäänsä niin elävästi, että lukijasta tuntuu kuin hän olisi reissuilla mukana.

Eivätkä Pyhtilän esittämät kysymykset ja pohdiskelut jätä helposti rauhaan. Voidaanko oikeudenmukaisuutta maailmassa edistää? Miten nälänhädän syntymisen voisi ehkäistä? Ruokaa riittäisi maailmassa kyllä kaikille, jos se vain jaettaisiin tasaisesti.

Mikko Pyhtilä on tavattavissa Vaasan Lähetysjuhlilla Lähetystorilla lauantaina 7.6. klo 9. Tule kuuntelemaan, mitä Mikolla on sanottavaa ja hanki hänen uusi kirjansa omistuskirjoituksella.

Lähetysseuran verkkokauppa Basaari