Rukousta Lähi-idän rauhan puolesta YK:n rauhanpäivänä ja KMN:n rukousviikolla

Kesän Lähetysjuhlilla oli esillä lasten piirustuksia rauhasta eri maista. Näin kuvasi rauhaa Lähetysseuran kummiohjelmassa mukana oleva koululainen Beit Sahourista

Helsingin tuomiokirkon rapuilla rukoillaan ekumeenisesti rauhan ja erityisesti Lähi-idän ja Syyrian rauhan puolesta YK:n kansainvälisenä rauhanpäivänä 21.9. kello 12.

YK:n rauhanpäivää on vietetty vuodesta 1981 lähtien. Aiemmin päivä ajoittui YK:n yleiskokouksen avajaispäivälle, mutta nyt rauhanpäivää vietetään yhdennettätoista kertaa 21. syyskuuta. Kansainvälinen rauhanpäivä on omistettu rauhan vahvistamiselle niin kansojen sisällä kuin niiden välilläkin.

Rauhanpäivästä on tullut viime vuosina erityisesti uskontodialogitoiminnan päivä. Päivää juhlitaan eri puolilla maailmaa uskontojen edustajien kesken. Kirkkojen Maailmanneuvosto myös kehottaa jäsenkirkkojaan viettämään YK:n kansainvälistä rauhanpäivää rauhanrukouksessa. Seurakuntia kutsutaan lisäksi jakamaan rukouksensa facebookissa tai twitterissä (#peaceday).

Tuomiokirkon rapuilla pidettävässä rukoushetkessä on mukana muun muassa ortodoksiteologi Riina Nguyen, englanninkielisen työn pastori Hans Krause sekä arabiankielisen työn pastori Ramez Ansara. Ansara järjestää yhteisönsä kanssa eri puolilla pääkaupunkiseutua ja pitkin vuotta rauhanrukoushetkiä Lähi-idän rauhan puolesta.

Syyrialaista musiikkia on paikalla soittamassa luuttumestari Sameh Monzder, joka on kotoisin Damaskoksesta. Lisäksi kuullaan muun muassa Franciscus Assisilaisen rauhanrukous laulettuna sekä kamerunilaisen presbyteerikuoron rauhanlaulu.

Tapahtumaa ovat järjestämässä Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta, Helsingin seurakuntayhtymän kansainvälinen työ, Suomen Lähetysseura, Suomen Kristillinen Rauhanliike sekä Ortodoksisen kirkon kansainvälinen diakonia ja lähetystyö Filantropia ry.

Porkkanamarkkinat Senaatintorilla 21.9.

Rukoushetki sijoittuu Suomen Lähetysseuran porkkanamarkkinoiden yhteyteen. Porkkanamarkkinat ovat Helsingin Tuomiokirkon portaiden edustalla la 21.9. klo 10–14. Tue Lähetystyötä ostamalla vihanneksia, hilloja, mehuja, käsitöitä, porkkanakeittoa ym. Porkkanamarkkinoilla on esillä myös Lähetysseuran Tasaus-kampanja, jonka teemana tänä vuonna on ihmiskauppa. www.tasaus.fi

Rauhan messu Lähetyskirkossa 26.9.

Tervetuloa myös viettämään rauhan messua torstaiaamuna 26.9. klo 8.30 Lähetyskirkkoon (Tähtitornink. 18). Messun kesto on noin puoli tuntia. Liturgina on Timo Frilander, Eeva Kemppi-Repo saarnaa. Messussa rukoilemme Lähi-idän puolesta.

22.–28.9. vietetään Kirkkojenrauhan maailmanneuvoston rukousviikkoa Palestiinan ja Israelin rauhan puolesta.