Rovaniemen nuorten laulava äitienpäiväkortti kerää varoja maasai-tytöille – tule kuulemaan lisää Lähetysjuhlille kesäkuussa

Anna Enbuske (istumassa)

Rovaniemeläinen Anna Enbuske lauloi ystävineen 800 euroa maasai-tyttöjen koulutuksen tukemiseen viime joulun alla. Äitienpäivä antaa rovaniemeläisnuorille mahdollisuuden toistaa hyvää tehneen ja hyvältä tuntuneen tempauksen.

Joulun alla toteutettu Laulava joulukortti -tempauksen Anna toteutti muutamien seurakunnan työntekijöiden avustuksella.

– Olin siis se ihminen, jolta kortteja pystyi ostamaan. Keräsin kasaan porukan, jolla lähdettiin kiertämään keikkoja parin viikon ajan arki-iltoina ja muutamana viikonloppuna. Laulajat löytyivät omasta seurakuntakaveriporukastani, seurakunnan Ilonlähde-kuorosta ja ihan vaan nykimällä ihmisiä hihasta, Anna kertoo.

– Laitoin myös erilaisiin WhatsApp- ja Facebook-ryhmiin ilmoituksia, että tällainen tempaus on tulossa ja siihen pääsee mukaan. Yhteensä meitä tuli 14 ihmistä.

Pienellä paljon aikaiseksi

– Koko projekti oli ihana, kun meillä oli huippuporukka ja tavoite oli hyvä! Kaikki huomasivat, miten meidän pienillä teoillamme voi saada paljon aikaiseksi. Kävimme esimerkiksi ilahduttamassa lauluilla vuodeosastoilla asuvia vanhuksia. Samalla turvasimme afrikkalaisten tyttöjen koulutusta. Eikä koko hommaan edes mennyt paljon aikaa!

Kokemus oli sen verran innostava, että nyt Anna ystävineen aikoo toistaa tempauksen äitienpäivän alla.

– Lähetyssanomista ja kummikirjeistä lukemistani maasai-tytöistä tehdyistä jutuista heräsi aika voimakkaita tunteita. Jotenkin niissä konkretisoituu niiden tyttöjen avun tarve ja se, millaisessa tilanteessa he oikeasti ovat. Harvoin tulee turvallisessa Suomessa edes ajateltua sitä, miten hyvin asiat itsellä on. Meille on tulossa uusiakin nuoria mukaan projektiin ja lehtijutuista voin näyttää myös heille, miten konkreettista työtä he tulevat tekemään, vaikka se voi aluksi tuntua kaukaiselta ajatukselta.

– Toisaalta mulle tuli myös todella onnellinen olo siitä, että me ollaan autettu pienillä teoilla – se, että miten mie oon kavereiden kanssa käyny laulamassa, auttaa konkreettisesti avun tarpeessa olevia nuoria tyttöjä! Tietysti harmittaa lukea, että yhä aika harva tytöistä on kummiohjelmassa, mutta eiköhän asiat laulamalla parane. Uskon, että äitienpäiväkortista tulee vielä suurempi menestys kuin joulukortista.

Rovaniemen nuoret ovat mukana kesäkuussa Lähetysjuhlilla kertomassa tempauksistaan maasai-tyttöjen hyväksi.

Marjatta Kosonen

Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Rovaniemellä 12.-14.6.
www.lahetysjuhlat.fi

Laulava äitienpäiväkortti Rovaniemen seurakunnan verkkosivuille