Reformaation merkkivuosi 2017: Lähetysseura kutsuu seurakuntia puunistutustalkoisiin

Kuivuus on koetellut viime vuosina Kishapun aluetta Luoteis-Tansaniassa

Istuta Toivon puu – kasvata metsä Tansaniaan!

Suomen Lähetysseura kutsuu reformaation juhlavuoden kunniaksi seurakuntia ja puita rakastavia suomalaisia mukaan istuttamaan metsää Tansaniaan. Seurakunnat voivat kerätä varoja taimien ostamiseksi. Lähetysseuran yhteistyökumppani vastaa puiden istuttamisesta paikallisen yhteisön kanssa kuivuudesta kärsivälle Kishapun alueelle.

– Ilmastonmuutoksen seuraukset näkyvät jo Kishapussa. Kuivuus on suuri ongelma. Puiden istuttaminen ja uudelleenmetsitys sitovat kasvihuonekaasupäästöjä. Ne myös parantavat ja auttavat sitomaan maata. Paikalliset ihmiset toivovat puiden tuovan sateet takaisin, kertoo Suomen Lähetysseuran työntekijä Mikko Pyhtilä. Hän seuraa metsänistutusta ja raportoi siitä Lähetysseuran verkkosivuilla kevään mittaan.

Vuonna 2008 Kishapun alueella Luoteis-Tansaniassa alkoi Lähetysseuran rahoittamana ja TCRS:n (Tanganyika Christian Refugee Service) toteuttamana kehityshanke, jossa etsittiin erityisesti keinoja ilmastonmuutoksesta selviytymiseen. Kishapun alueen kylissä on parannettu vesiturvaa, järjestelty pienlainaryhmiä, opetettu maataloutta ja puutarhaviljelyä, kanatarhausta sekä koulutettu yhteisöjä istuttamaan puita vettä säästävillä menetelmillä.

Lähetysseura on itse sitoutunut vähentämään omia hiilidioksidipäästöjään ja kompensoi työntekijöidensä lentomatkoista aiheutuvat päästöt Kishapun puidenistutushankkeen kautta ilmastovaikutustensa vähentämiseksi.

Toivon puu oman seurakunnan kirkkomaalle

Seurakunnat voivat myös istuttaa Toivon sisar-puun esimerkiksi kirkon tai seurakuntatalon pihaan toivon merkiksi. Hyvä puunistutuspäivä on helatorstai, jolloin seurakunnissa juhlitaan reformaation merkkivuotta.

Vähintään 350 euroa keränneet (sata puuta) seurakunnat voivat tilata Lähetysseurasta metallisen laatan, jonka voi kiinnittää oman puunsa viereen muistoksi reformaation merkkivuoden juhlasta 2017.

Yhteistyössä Kotimaa-lehden kanssa

Kotimaa-lehti on mukana istuttamassa metsää Tansaniaan. Se lahjoittaa jokaisesta saamastaan uudesta kesto- tai vuoden määräaikaisesta tilauksesta kolme euroa eli yhden taimen hinnan Lähetysseuran kampanjaan. (Kampanja Kotimaa-lehden kanssa kestää toukokuun loppuun. Suomen Lähetysseuran toivon puita voi istuttaa koko reformaation juhlavuoden ajan 2017.)

Yksittäiset ihmiset voivat olla mukana kampanjassa tilaamalla Onnen Lahjan. Onnen Lahjan tilaajat saavat puuntaimikortin ja tilisiirtolomakkeen, jolla tehdä lahjoituksen. Lisätietoa osoitteessa www.onnenlahjat.fi

Lisätietoa kampanjaan osallistumisesta

Ruusa Gawaza: Toivon puita istuttamassa