Ranskan protestantit uuteen yhteistyöhön

Ranskan yhdistyneen protestanttisen kirkon perustamista juhli Marseillessa myös luterilaisia edustanut pastori Riitta Granroth. Kuva: Jean Chagnaud / Marseillen katolisen hiippakunnan tiedottaja

Ranskassa on toukokuun lopussa juhlittu kahden luterilaisen hiippakunnan ja reformoidun kirkon liittymistä Ranskan yhdistyneeksi protestanttiseksi kirkoksi (EPUdF). Lyonissa helluntaina pidetty ensimmäinen kirkolliskokous julisti syntyneen luottamuksen haastavan kirkon entistä näkyvämpään todistukseen ja palveluun.

Marseillen paikallisessa yhdistymisjuhlassa luterilaista kirkkoa edusti pastori Riitta Granroth, joka toimii siellä Suomen Lähetysseuran työntekijänä. Kaupungin alueella luterilaisuutta edustaa Marhabanin maahanmuuttajakeskus suorana jatkona Lähetysseuran 30 vuotta sitten käynnistämälle työlle.

– Resurssien yhdistäminen antaa vähemmistökirkoille lisänäkyvyyttä suuren katolisen kirkon rinnalla, Riitta Granroth toteaa.

– Lisäksi monet evankelikaaliset kirkot ovat viime vuosina liittyneet protestanttiseen federaatioon saadakseen tämän nimen suojissa entistä hyväksytymmän aseman.

Ensimmäinen EPUdF:n presidentti Laurent Schlumberger on reformoidun kirkon edustaja. Pariisin luterilaisen kirkon piispa Jean-Frédéric Patrzynski toimii apulaisjohtajana. Toinen apulaisjohtaja on luterilaisen kirkon perinteen mukaisesti maallikko.

Kirkoilla on jo vuodesta 1976 ollut yhteiset koulutuskeskukset Pariisissa ja Montpellier’ssä, samoin yhteistä lähetys- ja diakoniatyötä. Kirkkojen yhdistyminen katsotaan ekumeenisen liikkeen hedelmäksi, ja vuonna 1973 allekirjoitettu Leuenbergin sopimus loi luterilaisten ja reformoitujen yhteydelle vankan pohjan.

Uuden yhteyden symbolina Marseillessa kylvettiin siemeniä: odotettavissa on kukkaloistoa syntyneen kirkon logon kaikissa väreissä.

Sisko Pörsti