Rankkasateet tuhoavat – katastrofiapua Boliviaan ja Tansaniaan

Sateiden jatkuminen on vaikeuttanut raivaus- ja avustustöitä La Pazissa.

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 10 000 euroa katastrofiapua Boliviaan. Sillä autetaan kovien rankkasateiden ja maanvyörymien takia kodittomaksi jääneitä ja nyt hätämajoituksessa asuvia perheitä pääkaupunki La Pazissa.

Maanvyöryjen takia kodittomaksi jäi 180 perhettä, noin 400 ihmistä.

Jalkapallokentällä on siististi riviin pystytettyjä keltaisia telttoja.
Jalkapallokentälle La Pazissa pystytetyssä leirissä asuu 148 kotinsa menettänyttä perhettä.

Apua annetaan varsinkin lapsiperheille ja raskaana oleville naisille sekä vammaisille ihmisille. Heille jaetaan muun muassa kuivaruokaa ja hygieniatuotteita, kuten saippuaa, wc-paperia, lasten vaippoja, pesuaineita ja naisten hygieniatuotteita.

68 taloa romahti

Kovien rankkasateiden seurauksena Bolivian pääkaupungissa La Pazissa tapahtui huhtikuun lopussa useita maanvyöryjä. Ne tuhosivat 68 taloa, 48 taloa joudutaan todennäköisesti purkamaan sortumisvaaran takia. Kaikkien talojen vaurioita ei ole vielä ehditty tutkia, osa niistä saattaa joutua vielä purettavaksi.

Avustustöitä ovat vaikeuttaneet rankat sateet, jotka eivät ole tähän aikaa tyypillisiä. Lähetysseuran antama katastrofiapu menee perille Bolivian evankelis-luterilaisen kirkon kautta. Tuhoalue sijaitsee 5 kilometrin päässä kirkon toimistolta.

Ruoka-apua pakolaisille Etiopiassa

Lähetysseura on myös päättänyt antaa 50 000 euroa katastrofiapua Kilimanjaron ja Morogoron alueilla Tansaniassa. Apu on ruokaa ja psykososiaalista tukea myrskyjen ja rankkasateiden koettelemille ihmisille. Apu menee perille Lähetysseuran kumppanin TCRS-järjestön kautta.

Etiopiassa maan sisäisille pakolaisille annetaan katastrofiapua 40 000 eurolla. Apu sisältää ruokaa, vesipisteen ja suojien rakentamista erityisesti yksinhuoltajaperheille.

Apuasi tarvitaan juuri nyt!

Lahjoita