Pyry Survon 16-vuotiaana säveltämä Joulu tulee on Kauneimmat Joululaulut -vihkon uusi tulokas

”Joulu on inspiroivaa ja jotenkin erityisen tunnelmallista aikaa. Jokin siinä herättää itseni säveltäjänä luomaan kauniita melodioita”

Kauneimmat Joululaulut -vihkon sivuilta löytyvät vuosittain ne kaikkein rakkaimmat ja perinteisimmät joululaulut, jotka ehdottomasti täytyy olla aina mukana. Joka vuosi joukossa on kuitenkin joku uudempi tai vähemmän tunnettu laulu. Tänä vuonna se on Pyry Survon säveltämä ”Joulu tulee”.

– Halusin kirjoittaa laulun, jossa yhdistyvät arki ja juhla, herkkyys ja mahtipontisuus. Laulun, joka on samalla kotoisa ja ihmisiä yhdistävä. Joululaulun, jossa sanoma Vapahtajasta tuo toivoa ja rauhaa tähän levottomaan aikaan, Pyry kertoo. Hän on innoissaan siitä, että hänen laulunsa nyt esitellään miljoonayleisölle.

Pyry Survo on 23-vuotias tamperelainen säveltäjä ja äänisuunnittelija. Hän opiskelee neljättä vuotta Tampereen ammattikorkeakoulussa elokuvan ja television koulutusohjelmassa. Hän on säveltänyt ja äänisuunnitellut lyhytelokuvia, videoteoksia, dokumenttielokuvia, musiikkivideoita ja mainoksia. Hän toimi äänisuunnittelijana muun muassa Antti Tuiskun Blaablaa (En kuule sanaakaan) -kappaleen musiikkivideolla.

Hyvästä joululaulusta välittyy rauha ja ilo

Joulu tulee -kappaleen tehdessään Pyry oli vasta 16-vuotias. Vuodesta 2009 lähtien laulua on laulettu hänen syntymäpaikkakunnallaan Petäjävedellä koulussa ja Kauneimmat Joululaulut -tapahtumissa. Vuonna 2014 hän haki laulullaan apurahaa Suomen Lähetysseuran Kaskinen-Simojoki-rahastolta, joka tukee kristillistä yhteislauluperinnettä. Apurahaa hän ei saanut, mutta nuori lupaava säveltäjä päätettiin palkita sisällyttämällä ”Joulu tulee” Kauneimmat Joululaulut -lauluvihkoon.

Joulu on Pyryn mielestä inspiroivaa ja tunnelmallista aikaa, ja hän on säveltänyt muitakin joululauluja.

– Minun mielestäni hyvä joululaulu on tunnelmallinen ja kaunis. Joulu on monelle rauhoittumisen aikaa, joten hyvästä joululaulusta välittyy rauha ja ilo. Syvimmän rauhan antaa joulun sanoma Vapahtajan syntymästä.

– Oman musiikin säveltämisen aloitin 10-vuotiaana pianolla improvisoiden. Pian löysin avuksi tietokoneelle musiikinteko-ohjelmia. Tein elektronista musiikkia ja kokeilin eri tyylejä. Olen säveltänyt elokuvallista instrumentaalimusiikkia 17-vuotiaasta asti. Ensimmäisen hengellisen laulun kirjoitin 16-vuotiaana.

– Toivon, että joululauluni saisi tuoda iloa mahdollisimman monen ihmisen jouluun tänä ja tulevina jouluina. Olen nuori lauluntekijä, joten oman laulun päätyminen Kauneimmat Joululaulut -vihkoon kokeneiden lauluntekijöiden ja säveltäjien teosten joukkoon on suuri kunnianosoitus ja tietenkin iso asia itselleni henkilökohtaisesti.

www.kauneimmatjoululaulut.fi

Katso video Pyrystä Moron (Aamulehti) verkkosivuilta