Pyhän maan kirkko vihkii tällä viikolla ensimmäistä kertaa papiksi palestiinalaisnaisen

Sally Azar palaa kotiseudulleen Jerusalemiin Saksasta, jossa hän opiskeli teologiaa. ”Olen iloinen, häkeltynyt ja innoissani”, hän kuvailee tämänhetkisiä tunteitaan.

Valkopaitainen, tummatukkainen nainen hymyilee ja istuu valoisen pöydän ääressä kyynärpäällään pöytään nojaten.
Sally Azar osallistui huhtikuussa Lähetysseuran kirkkokumppaneilleen järjestämään rauhan ja sovinnon teologian työpajaan Suomessa. Kuva: Sami Mannerheimo

Lähi-idässä toimii vain kourallinen naisia pappeina. Sitä taustaa vasten Jordanian ja Pyhän maan evankelis-luterilaisella kirkolla on edessään historiallinen viikonloppu. Kirkko vihkii ensimmäistä kertaa palestiinalaistaustaisen naisen papin virkaan sunnuntaina 22. tammikuuta.

Kyseessä on Sally Azar, joka syntyi ja kasvoi Jerusalemissa. Nyt hän palaa kotiseudulleen opiskeltuaan teologiaa ensin Libanonissa ja sitten Saksassa.

”Olen iloinen, häkeltynyt ja innoissani”, Azar kuvailee paluun aiheuttamia tunteita.

”Minulle ei ole tärkeää olla kirkkoni ensimmäinen papiksi vihitty nainen, mutta kirkolleni ja maalleni on tärkeää, että nainen voi olla pappi”, hän pohti aiemmin Lähetysseuran haastattelussa. (Lue koko haastattelu tästä).

Uusi työ kahdessa eri seurakunnassa

Naisten pappisvihkimys hyväksyttiin Pyhän maan kirkossa jo useampia vuosia sitten ja muutamia palestiinalaisnaisia on lähtenyt sen jälkeen opiskelemaan teologiaa. Sally Azar on toistaiseksi ainut, joka vihitään papiksi kotimaassaan.

Azar kävi saksalaista katolista koulua Jerusalemissa. Vuonna 2019 hän valmistui teologian kandidaatiksi Near East School of Theology -oppilaitoksesta, joka sijaitsee Beirutissa, Libanonissa. Hän jatkoi opintojaan Saksassa ja valmistui teologian maisteriksi Georg-August-Universität-yliopistosta vuonna 2022.

”Palestiinalaiskulttuuri on hyvin patriarkaalinen, kaikki naisetkaan eivät hyväksy naisten pappeutta, ja nähtäväksi jää miten minuun suhtaudutaan muslimien parissa.” Lue Sally Azarin haastattelu.

Joulukuuhun 2022 asti Azar jatkoi työharjoitteluaan berliiniläisessä Frohnaun seurakunnassa. Nyt hän palaa takaisin kotiseudulleen ja aloittaa työt Pyhän maan kirkossa. Uudesta työnkuvasta ei ole vielä täyttä varmuutta, mutta näillä näkymin Azar aloittaa työt Beit Sahourin seurakunnassa sekä Jerusalemissa englanninkielisessä seurakunnassa.

Sally Azar on myös aktiivinen järjestötoimija: Hän toimii Luterilaisen maailmanliiton neuvoston jäsenenä ja ACT-allianssin hallituksen jäsenenä.

Kuvan ottaja on mäen päällä. Alempana näkyy vaaleita hautoja, sitten vihreää laaksoa ja kauempana valtavasti rakennuksia eri ajoilta: Jerusalemin vanhakaupunki vaalean muurin kera ja kauempana korkeita moderneja taloja. Pilvet peittävät taivaan.
Sally Azar syntyi ja kasvoi Jerusalemissa. Hän aloittaa nyt työt mm. Jerusalemin englanninkielisessä seurakunnassa. Kuva Heli Vuohelainen

”Olisi suuri vahinko, jos Jeesuksen kotimaa tyhjentyisi kristityistä”

Pyhän maan kirkko on Suomen Lähetysseuran merkittävin yhteistyökumppani Palestiinalaisalueella.

Lähetysseurasta osallistuu useita edustajia Sally Azarin ordinaatiomessuun. Mukana ovat muun muassa toiminnanjohtaja Rolf Steffansson, ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen sekä aluejohtaja Janetta Vettenranta.

Myös Kuopion hiippakunta on Pyhän maan kirkon yhteistyökumppani ja piispa Jari Jolkkonen avustaa ordinaatiomessussa.

”Pyhän maan kristityt ovat etnisesti pääosin palestiinalaisia. Myös he ovat kärsineet pitkään konfliktista, ja heidän määränsä on poismuuton takia romahtanut. Jo alkuseurakunnassa oli arabiaa puhuvia kristittyjä, ja olisi suuri vahinko, jos Jeesuksen kotimaa tyhjentyisi kristityistä. Myös siksi tuntuu tärkeältä tukea paikallista luterilaista kirkkoa ja muita palestiinalaiskristittyjä”, Jolkkonen huomauttaa tiedotteessaan.

Teksti Heli Vuohelainen

Mies katsoo hymyillen kameraan. Hänellä on liila papinpaita, jossa on papinpanta. Kaulassa on paksuketjuinen koru.

”Kaikkien kirkkojen tulee olla valmiita muuttumaan ja miettimään omaan identiteettiään”. Lue Pyhän maan kirkon piispa Sani Azarin haastattelu.