Presidentti Martti Ahtisaaren 75-vuotiskeräyksellä tuetaan erityisopettajien opintoja

Angelicar Bruno (vas.) opiskelee puhe- ja kielipatologiksi. Denis Likwelile opiskelee erityisopettajien opettajaksi. Lilian Panga opiskelee audiologiksi. Alfred Walalaze tähtää maisteriopintojen jälkeen tohtoriksi erikoisalanaan audiologia ja kuulohäiriöt.

Presidentti Martti Ahtisaari täytti vuosi sitten 75 vuotta. Hänen syntymäpäiväkeräyksensä tuotolla tuetaan erityisopettajien opintoja Tansaniassa.

Vuosi sitten Martti Ahtisaaren omaiset ja ystävät sopivat Suomen Lähetysseuran kanssa, että presidentin syntymäpäiväkeräys kohdistetaan erityisopetuksen tukemiseen ja opettajakoulutukseen Tansaniaan.

Toukokuun alussa Sebastian Kolowa -yliopistolla alkoi Tansanian ensimmäinen erityispedagogiikan maisteriohjelma, joka kestää kaksi vuotta.  Kuusi opiskelijaa sai Martti Ahtisaaren syntymäpäiväkeräyksen stipendin. Heidät on valittu 37 erityispedagogiikan kandidaatin joukosta. Valintaa tehdessään yliopisto painotti edeltävää työkokemusta, kandidaattiopintojen menestystä sekä halua kehittyä alalla.

Lushotossa sijaitseva Sebastian Kolowa -yliopisto on Tansanian evankelisluterilaisen kirkon koillisen hiippakunnan ylläpitämä.

Stipendiaatit kertovat, että työtä on paljon ja erityspedagogiikassa on paljon kehittämistä. Kuulovammaisia opettaa usein henkilö, joka ei hallitse viittomakieltä. Näkövammaisille opetetaan aivan liian vähän pistekirjoitusta.

Stipendiaatit haluavat olla mukana vaikuttamistyössä valtion, opetusministeriön ja läänitason viranomaisiin, jotta erityislasten opetus paranee tulevaisuudessa. He toivovat, että ne joilla on erityispedagogiikan osaamista ja taitoa, pääsisivät oikeille paikoille valtion hallintoon sekä kouluttamaan opettajia.

Opetukselta he toivovat laaja-alaisuutta sekä mahdollisuuksia yhteistyöhön erityisopetuksessa jo pidemmällä olevien maiden ja yliopistojen kanssa. Neljällä haastatelluista on kokemusta erityislasten opettamisesta, ja he toivovat voivansa vaikuttaa myös niiden perheiden asenteisiin, joissa on vammaisia lapsia.

Opiskelijat kiittävät presidentti Ahtisaarta ja Lähetysseuraa stipendeistä. He uskovat, että heillä on suuri vaikutus Tansanian ja Itä-Afrikan tilanteeseen erityisopetuksen alalla.

teksti ja kuva: Lasse Lampinen