Postimerkit ja vanhat rahat lähetystyön tukena

Lehti-ilmoitus 40 vuoden takaa saattaa olla kutsu ensimmäiseen postimerkkihuutokauppaan. Kuva: Suomen Lähetysseura

Lähetysseura on kerännyt vuosikymmenien ajan postimerkkejä Suomesta ja ulkomailta. Niitä on myyty keräilijöille huutokaupassa kolme kertaa vuodessa. Myös vanhat rahat ovat kysyttyä huutokauppatavaraa.

”Löysin eräästä mapista ilmoituksen Lähetysseuran postimerkkihuutokaupasta, joka on pidetty 22.4.1972 eli 40 vuotta sitten”, kertoo Lähetyskirkon toiminnanohjaaja Raija Kotaviita.

Raija Kotaviita arvelee, että tämä on ollut todennäköisesti ensimmäinen Lähetysseurassa pidetty postimerkkihuutokauppa.

Pastori Pekka ”Ralle” Mattila on kerännyt postimerkkejä kouluajoista lähtien.

”Olen leikellyt postimerkkejä kaikista käsiini saamista kirjeistä ja korteista teiniajoista alkaen”, Mattila kertoo.

”Koulussa kävi joku lähetyssaarnaaja ja kertoi, että niinkin voi tehdä lähetystyötä. Oikeastaan siitä alkaen olen aina leikellyt postimerkit ja usein vienyt ne itse Lähetysseuraan.”

”Omat kirjeet ja kortit olen säilyttänyt ainakin 50 vuoden ajalta. Ajattelin, että järjestän joskus porukan leikkaamaan niistä postimerkit ja samalla innostan heitäkin tällaiseen postimerkkeilyyn. Uuteen asuntoon muuttaessa tuo aika koitti. Kirjeitä ja kortteja on säilynyt monta pahvilaatikollista, eikä uudessa kodissa ole enää tilaa niille.”

Mattila kokoontui muiden miesten kanssa miestenpäiville. Siellä he leikkelivät postimerkkejä raamattutunteja kuunnellen.

”Vasta hiljan sain tietää, että Lähetysseura ottaa kortit mieluiten leikkelemättöminä”, Mattila harmittelee. ”No, leikataan merkit sitten kirjeistä ja sellaisista korteista, joissa on liian paljon tekstiä muitten luettavaksi.”

”Minä olen saanut hyvän mielen, kun voi tehdä jotain hyvin yksinkertaista toisten hyväksi”, Mattila toteaa.

Seuraava postimerkki- ja rahahuutokauppa pidetään Lähetysseurassa lauantaina 5. toukokuuta. Näyttö alkaa kello 10.00 ja huutokauppa 11.00.

Postimerkkejä ja vanhoja rahoja voi tuoda Lähetysseuraan os. Tähtitorninkatu 18 tai lähettää osoitteella Suomen Lähetysseura, PL 154, 00141 Helsinki.

Lähetysseura myy edelleen postimerkkejä huutokaupassa kolme kertaa vuodessa. Kuva: Raija Kotaviita