Polkupyörällä tehty pyhiinvaellus Euroopan halki saa papin miettimään elämän suuria kysymyksiä

”Matkassani on kysymys eräänlaisesta aikamme ’Grand Tourista’, ajan kanssa tehtävästä matkasta. Samalla se on rakkaudenosoitus sitä Eurooppaa kohtaan, jonka osaksi olen saanut kasvaa”, sanoo pyörämatkastaan kirjan kirjoittanut Mauri Vihko. Kirja vie lukijan teollisen mittakaavan oliivipuulehtoihin, miljoonakaupunkeihin, kirkkoihin – ja omaan itseen.

Mauri Vihko pyöräili yli 4 000 kilometriä ja keräsi yli 4 300 euroa Lähetysseuran ilmastotyöhön. Samaan pottiin kertyvät myös hänen kirjansa tekijänpalkkiot. Kuva: Mauri Vihkon kotialbumi.

Kirkon ulkosuomalaistyön johtaja, rovasti Mauri Vihko toteutti viime vuonna haaveensa ja polki lähes 4 000 kilometriä kotoaan Espoosta Espanjaan. Matkan aikana syntyi kirja Pappi polkimilla – Polkupyörällä Espoosta Espanjaan.

Vihkon matkalla monet rajoja ylittävät, aikamme globaalit ongelmat, esimerkiksi luontokato, näkyivät hyvin konkreettisesti.

”Alue, jolle saavuin, oli tasaista kuin suo. Kilometri toisensa jälkeen poljin pitkin viivasuoria teitä, joissa vaihtui vain teiden leveys ja kunto. Joka suuntaan teiden ympärillä kasvoi yhtä mäntylajia suoriin riveihin istutettuna kuin perunat pellossa. Jos en olisi tiennyt, että jossain vaiheessa matka myös päättyy, olisi ympäristön yksitoikkoisuus ja teiden suoruus tuntunut painajaiselta, joka ei pääty. En polkenut erämaassa, vaan autiomaassa, jossa ei tuntunut olevan elämää. Luonnon monimuotoisuudesta ei ollut jäljellä mitään”, Vihko kuvaa kirjassaan.

Vihko kertoo kirjassa pyöräilyyn liittyvistä käytännön vinkeistä, kaatumisistaan ja oppimiskokemuksista, joista on hyötyä kaikille vastaavantyyppistä matkaa suunnitteleville.

”Etukäteen arveluttivat myös mahdolliset hiertymät, joita ei kuitenkaan ole tullut laisinkaan. Olen pyrkinyt aktiivisesti ehkäisemään niitä laittamalla ahteriin aamuisin vaipparasvaa ja iltaisin Bepanthenia. Olennainen seikka hiertymiin liittyen ovat myös hyvälaatuiset pehmustetut pyöräilyshortsit. Ja tietenkin se perussääntö, että pyöräilyhousujen kanssa ei käytetä alushousuja, sillä niiden saumat aiheuttavat hiertymiä.”

Ennen kaikkea Vihko pohtii kuitenkin pitkää pyöräretkeään pyhiinvaelluksena ja matkana omaan itseensä. Matkakuvauksen lisäksi kirjan keskeisiä teemoja ovat eurooppalainen kulttuuri- ja uskontohistoria sekä Venäjän hyökkäyssotaan liittyvät tuntemukset. Kirjassa Vihko pohtii muun muassa ympäristötietoisuuden kristillisiä perusteita sekä suomalaisten suhdetta venäläisyyteen. Vihko keräsi matkan aikana yli 4 300 euroa sekä lahjoittaa kirjasta saamansa tekijänpalkkion Lähetysseuran Ympäristöpankille.

”On vaikea määritellä merkittävin kokemus, puhuttelevin kohtaaminen tai hienoin maisema. Yhden kuitenkin mainitsen. Se on Espanjasta, Iberian vuoriston ylängöltä. Avarassa, karussa maisemassa, auringon valossa ja lämmössä, kaiken kattavassa hiljaisuudessa aika aivan kuin pysähtyi koskettaen samalla ikuisuutta. Aavistus pyhää”, Vihko sanoo.

Pappi polkimilla -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa ja hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Osta kirja Lähetysseuran Basaarista