Podcast: Kolme vuotta Myanmarin sotilasvallankaappauksesta – Lasten koulunkäynti edelleen uhattuna

Kirkko maailmalla -podcastissa Lähetysseuran vammaisinkluusion asiantuntija Päivi Lilja kertoo Myanmarin tilanteesta sekä sisällissodan vaikutuksista lasten ja vammaisten ihmisten arkeen.

Myanmarilaisia koululaisia.

Myanmarin sotilasvallankaappaus ja siitä seurannut pakolaisuus vaikuttavat pysäyttämättömästi perheiden toimeentuloon ja lasten koulunkäyntiin. Lisäksi aseellinen konflikti uhkaa ajaa jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevia vammaisia ihmisiä entistä etäämmälle yhteiskunnasta.

Kirkko maailmalla -ohjelmassa vammaisinkluusion asiantuntija Päivi Lilja kertoo Myanmarin tilanteesta ja Lähetysseuran työstä koulunkäynnin tukemiseksi. Toimittajana on Anna Peltonen.

Kuuntele podcast-jakso tai lue se tekstiversiona alta.

Myanmarissa elämää on sävyttänyt pelko ja turvattomuus siitä saakka, kun sotilasjuntta kaappasi vallan helmikuussa 2021. Tilanne paheni entisestään syksyllä 2023 ja väkivaltaisten yhteenottojen seurauksena yli 600 000 ihmistä joutui pakenemaan kodeistaan. Pakolaisuutta lisää myös sotilasjuntan uusi asepalveluslaki, jolla nuoria miehiä ja naisia on alettu pakkovärväämään armeijaan. Vuoden 2023 loppuun mennessä yhteensä lähes 2,6 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa. (Lähde: EU)

”Armeijan mielivaltaisuus on saanut ihmiset pelkäämään, että heidät voidaan pidättää mistä tahansa, milloin tahansa”, Lähetysseuran Myanmarin työntekijä Päivi Lilja kertoo.

Vammaiset lapset erityisessä vaarassa

Myanmarin sotilasvallankaappaus ja siitä seurannut pakolaisuus vaikuttavat pysäyttämättömästi paitsi perheiden toimeentuloon, myös lasten koulunkäyntiin.

”Lasten pääseminen kouluun on hyvin epävarmaa, kun ilmaiskujen kohteina olevia kouluja joudutaan pitämään suljettuina. Lisäksi kouluissa kärsitään opettajapulasta, sillä moni opettaja on liittynyt vastarintaliikkeeseen eikä suostu työskentelemään sotilasvallan alla olevissa kouluissa”, Lilja sanoo.

Myös vammaiset lapset huomioivan inklusiivisen koulutuksen kehittäminen on hidastunut konfliktin myötä. Vammaisinkluusion asiantuntija Päivi Lilja onkin huolissaan vammaisoikeuksien kehityksestä, sillä aseellinen konflikti uhkaa nyt ajaa jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevia vammaisia ihmisiä entistä etäämmälle yhteiskunnasta.

”Riskinä on, että konflikti lisää vammaisten henkilöiden eristäytyneisyyttä, sillä heille kotoa lähteminen on erityisen riskialtista; he ovat alttiimpia väkivallalle ja heidän on vaikeampi löytää turvapaikkoja vaaratilanteessa”, Lilja sanoo.

Sota kehityksen hidasteena – vaan ei esteenä

Edes sotatila ei ole kuitenkaan voinut täysin pysäyttää positiivista muutosta. Siitä pitävät huolen Myanmarin paikallistoimijat, jotka jatkavat väsymätöntä työtään muuttuvaan tilanteeseen jatkuvasti mukautuen. Yksi näistä toimijoista on jo 20 vuotta vammaisoikeuksia edistänyt Eden-keskus, jonka parissa Päivi Lilja työskentelee.

Työtä tehdään läntisessä Myanmarissa sijaitsevassa Chinissä, joka on Myanmarin vähiten kehittynyt osavaltio. Vaikeakulkuisella alueella on eniten vammaisia ihmisiä verrattuna muuhun maahan, eikä suurin osa vammaisista lapsista pääse kouluun.

”Jo muutamassa vuodessa olemme voineet tukea sadan vammaisen lapsen koulunkäyntiä. On myös hyvä huomata, että kun koulutamme yhden opettajan, hän levittää tietoa muuhun kouluyhteisöön ja näin pikkuhiljaa asenteet muuttuvat, ja osaaminen ja ymmärrys lisääntyvät”, Lilja kertoo.

***Tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin***

Kirkko maailmalla -podcastissa kerromme kuulumisia globaalista kirkosta, tarinoita kehitysmaiden ihmisten elämästä ja työstä paremman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Kirkko maailmalla -podcastia pääset kuuntelemaan verkkosivujemme lisäksi esimerkiksi SoundCloudissaSpotifyssa ja Apple Podcasteissa. Ohjelmaa voi kuunnella joka sunnuntai Radio Deillä kello 17.40.