Pian se aika alkaa: Kauneimmat Joululaulut tekee hyvää

joulukirkko Saramäen vankilassa ja yhteistä joulunviettoa perheen kanssa. Kauneimpiin Joululauluihin hän on osallistunut usein niin penkissä kuin seurakuntapappina ollessaan yhtenä järjestäjänä. Kuva Jarmo Kulonen

Kauneimmat Joululaulut alkavat taas soida joulukuun alusta. Seurakunnat järjestävät ensimmäisen adventin ja loppiaisen välillä kolmatta tuhatta tilaisuutta, joihin suomalaiset kokoontuvat yhteen laulamaan niitä kaikkein rakkaimpia ja perinteisiä joululauluja. Suomen Lähetysseura on painattanut tilaisuuksia varten 750 000 lauluvihkoa, ja tilaisuuksissa kerätään kolehti Lähetysseuran ulkomaantyölle. Kauneimmilla Joululauluilla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös suojelija, arkkipiispa Kari Mäkinen.

Teemana vammaistyö

Tänä vuonna kolehtituloilla autetaan kehitysmaiden vammaisia lapsia; muun muassa järjestetään kuntoutusta ja terveydenhoitoa, tuetaan erityiskouluja ja koulutetaan opettajia sekä edistetään vammaisten oikeuksien toteutumista.

Joululauluvihkossa on esimerkkejä Lähetysseuran vammaistyöstä. Teemaan sopivasti vihkosta löytyy myös viittomakieltä – Jouluyö, juhlayön ensimmäinen säkeistö. Lauluvihkosta löytyy lisäksi viime vuonna hyvää palautetta saanut lastenlaulujen osio.

Lauluvihkon esipuheessa arkkipiispa Mäkinen toteaa, että jouluna koko maailmanlaaja kirkko laulaa kristillisen uskon yksinkertaista sanomaa Jumalan rakkaudesta. Usko ja toivo elävät. Kirkoissa kerättävä kolehti vammaisten lasten auttamiseksi tai seurakunnan nimikkotyölle Suomen Lähetysseuran kautta kuljettaa joulun sanomaa sinne, missä sitä nyt juuri konkreettisesti tarvitaan.

– Sanotaan, että jokainen ihminen voi rukoilla. Mutta se joka laulaa, rukoilee kahdesti. Vielä voisi sanoa: se joka laulaa yhdessä, rukoilee kolmesti. Kauneimpien Joululaulujen yhteislaulutilaisuuksissa tämä kolmesti rukoileminen toteutuu, arkkipiispa sanoo.

Kauneimmat Joululaulut -messu sai kiitosta

Kauneimmat Joululaulut viettivät viime vuonna juhlavuotta, kun tilaisuuksia järjestettiin 40. kerran. Juhlavuoden kunniaksi laadittu Kauneimmat Joululaulut -messu sai seurakunnissa erittäin suopean vastaanoton; messukaava ladattiin verkkosivuilta noin kaksi sataa kertaa. Messu on seurakuntien saatavissa edelleen, joten sillä voi hyvin saada vaihtelua joulunajan moniin jumalanpalveluksiin.

Kauneimpien Joululaulujen verkkosivuilta www.kauneimmatjoululaulut.fi löytyy kartta, johon seurakunnat voivat merkitä omat tilaisuutensa ja niiden pitopaikat. Verkkopalvelun avulla lauluintoiset voivat löytää itseään lähinnä olevan laulupaikan.

Kauneimpia Joululauluja lauletaan myös ulkomailla. Kirkon ulkosuomalaistyö on tänä vuonna ottanut maksaakseen vihkojen lähetyskustannukset ulkosuomalaisseurakuntiin.

Säestykset kaikkiin vihkon lauluihin löytyvät yksien kansien välistä Lähetysseuran ja F-kustannuksen viime vuonna julkaisemasta Kauneimmat Joululaulut -nuottikirjasta.

Kauneimmat Joululaulut -nettiradiokanava toteutetaan yhdessä pääkaupunkiseudun seurakuntien mediatoimituksen eli Toivontuottajien Jouluradion kanssa.

Kauneimmat Joululaulut sai viime vuonna Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n myöntämän Vuoden varainhankintateko -palkinnon sekä Kirkon kulttuuripalkinnon.

Kauneimpien Joululaulujen verkkosivuilta löytyy lisää tietoa, muun muassa laulujen taustat. Siellä voi myös käydä äänestämässä omaa suosikkilauluaan, äänestäneiden kesken arvotaan Kauneimmat joululaulut -nuottikirjoja. Suosituimpien laulujen joukossa ovat vuosi vuodelta melko pitkälti samat laulut. Viime jouluna kolmen kärki oli Sydämeeni joulun teen, Varpunen jouluaamuna ja Tulkoon joulu.

Kirkossa saa käyttää kännykkää

Ja jos joululaulutilaisuuteen ei tule otettua mukaan sopivan kokoista kolehtirahaa, ei huolta, kolehdin voi maksaa myös tekstiviestillä. Ohjeet viiden tai kymmenen euron arvoiseen lahjoitukseen löytyvät lauluvihkon takakannesta. Kännykän käyttäminen kirkossa on sopivaa, ainakin tässä tilanteessa – kunhan kännykkä on äänettömällä.

Viime vuonna Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa kerätyt kolehdit sekä Lähetysseuran joulukeräys tuottivat 940 000 euroa.

www.kauneimmatjoululaulut.fi