Peltilintu-leiri tutustutti nuoria lähetyslentotyöhön

Lentomekaanikko Sampo Haapala esittelee Cessnan moottoria

MAF Finland järjesti seitsemännen nuorten ilmailuleirin Huittisten Vampulassa 31.7.–4.8. Peltilintu 2012 leirillä nuoret tutustuivat ilmailun harrastuksiin ja ammatteihin hyvin käytännönläheisesti alan ammattilaisten johdolla.

Mission Aviation Fellowship eli MAF on maailmanlaajuinen lähetysjärjestö, joka on erikoistunut lentopalvelujen järjestämiseen vaikeakulkuisilla alueilla. Lähetyslentotoiminnalla mahdollistetaan muun muassa humanitaarinen apu vaikeiden kulkuyhteyksien päässä asuville, erityisesti ns. lääkintälennoilla. Lähetysseura on tukenut järjestöä taloudellisesti ja henkilöresurssein vuodesta 1975. Lähetysseura on tukenut myös Peltilintu-leirien järjestämistä.

Leirillä pääsee myös itse lentämään

Tänäkin vuonna leirin aikana nuoret tutustuivat purje-, ultrakevyt- sekä moottorikonelentämiseen lennonopettajien johdolla käytännössä eli lentämällä! Myös lennokkiharrastus oli esillä. Leirin aikana nuoret opettelivat myös käytännön ammattitaitoja, joita lennonjohtajat, lentokonemekaanikot ja lentäjät työssään tarvitsevat.

Luonnollisesti leirillä oli paljon esillä lähetyslentotyö ja siihen liittyvät innostavat tarinat. MAF:n työ antaa monelle erityksissä asuvalle ja syrjäytetylle ihmiselle elämän toivon.

Uusi lähetyslentäjä siunattiin matkaan

Leirin päätöspäivänä MAF Finland, Huittisten seurakunta ja Ilmavoimien hengellinen työ toteuttivat Vampulan lentokonehallissa ilmailijoiden kirkon, jossa siunattiin matkaan ja MAF:n työhön Pirita ja Jarkko Korhonen sekä pojat Jeremias ja Samuel.

Tällä hetkellä seurakuntapastorina toimiva Jarkko Korhonen on valmistautunut lähetyslentäjän tehtävään pitkään. Kutsu ja näky MAF:n lentäjänä toimimisesta syntyi yli kymmenen vuotta sitten. Tänä aikana Jarkko hankki ansiolentäjän koulutuksen ja vaadittavaa lentokokemusta yli 500 tuntia. MAF:n lentäjien kokemusvaatimus on merkittävästi suurempi kuin liikennelentäjillä, joiden lentokokemuksen on oltava vähintään 200 lentotuntia työtä aloitettaessa. Piritalla ja Jarkolla on nyt edessään MAF:n työhön valmistavaa erikoiskoulutusta ja lähtö vielä tuntemattomaan maahan tapahtuu joskus ensi vuoden puolella Suomen Lähetysseuran lähettämänä.

MAF Finland

Lue lisää leiristä ja MAF:n työstä Suomessa ja maailmalla MAF Finlandin verkkosivuilta.

vieressä Ilmari Lehtinen. Kuva MAF Finland/Matti Pirhonen