Pekka Simojoen Puolimatkan majatalo sai kultalevyn

Pekka Simojoen Puolimatkan majataloa on myyty yli 15 000 kappaletta viimeisen kymmenen vuoden aikana ja se myy hyvin edelleen

Gospelmuusikko ja lauluntekijä Pekka Simojoelle myönnettiin 29. maaliskuuta kultalevy tuplaäänitteestä Puolimatkan majatalo (Suomen Lähetysseura / Rainmaker 2000). Kultalevyn luovutus tapahtui Suomen Lähetysseuran Lähetyskirkossa pidetyssä kutsuvierastilaisuudessa.

Puolimatkan majatalo sisältää kaikkiaan 28 Simojoen omaa laulua, muun muassa kappaleet Kahden maan kansalainen, Särkyneiden majatalo ja Tänään häneen uskon. Laulut ovat syntyneet useiden vuosien aikana, monien matkojen varrella.

”Meikäläisen matkalaukkuelämä alkoi jo pienenä poikana, kun isä ja äiti veivät perheen Afrikkaan. Ensimmäiset melodiat syntyivät jo siellä, mutta toden teolla lauluja alkoi kertyä nuoren miehen laukkuun parikymppisenä ja niiden kanssa on matkaa tehty jo lukemattomia kilometrejä”, Simojoki kirjoittaa levynsä esipuheessa.

Pekka Simojoki on yksi tämän hetken tuotteliaimpia ja tunnetuimpia suomalaisia gospelmuusikoita ja lauluntekijöitä. Hän on kirjoittanut lukuisia rakastettuja hengellisiä lauluja ja virsiä, messuja ja musikaaleja. Yhteensä lauluja on kertynyt noin 650. Erityisesti yhteistyö runoilija Anna-Mari Kaskisen kanssa on tuottanut monia klassikkoja. Simojoen ja Kaskisen yhteistyönä ovat syntyneet muun muassa Afrikkalainen gospelmessu (1981), Liekit-musikaali (1984) ja Meidän messu (1985). Heidän uusi Onnen vuori -musikaalinsa saa ensiesityksensä 28.5. Mikkelissä pidettävässä ekumeenisessa raamattutapahtumassa ja sen jälkeen 11.6. Valtakunnallisilla Lähetysjuhlilla Porissa. Porin Lähetysjuhlien ohjelmistoon sisältyy myös Afrikkalainen gospelmessu, tasan 30 vuotta ensiesityksensä jälkeen.

Simojoki on julkaissut eri kokoonpanojen kanssa yli 50 äänitettä, jotka sisältävät gospelmusiikkia laidasta laitaan, lastenlauluista rockmusiikkiin. Pidä minusta kiinni -cd sai platinalevyn ja Kuule minun ääneni kultalevyn vuonna 2008. Myös Anna-Mari Kaskisen ja Petri Laaksosen kanssa yhdessä toteutettu Lauluja särkyneille sai kultalevyn vuonna 2007. Kultalevyn raja on vuoden 2010 alusta lähtien ollut 10 000 kappaletta, kun se aiemmin oli 15 000 kappaletta.

Pekka Simojoen Hiljaisuuden lauluja -kokoelma on julkaistu kymmenellä eri kielellä. Hän on myös tehnyt lukuisia konserttivierailuja ulkomaille eri kokoonpanojen kanssa. Simojoen perustamia musiikkiryhmiä ovat mm. Alabasteri, Jakaranda-kuoro sekä gospelrockia soittava Exit-yhtye. Tällä hetkellä hän johtaa riihimäkeläistä EtCetera-kuoroa. Simojoki asuu Kangasalla ja toimii freelancer-muusikkona.

mikä kertoo