”Parasta, mitä olen koskaan kuullut uskonnolliselta johtajalta” – Tansanian johtava piispa antoi tukensa teiniäideille

YK:n ihmisoikeustapaamisessa kuultiin poikkeuksellinen puheenvuoro, jonka sisältöön myös Suomen Lähetysseura oli vaikuttamassa.

Kolme ihmistä pöydän ja mikrofonien ääressä.
Lähetysseuran lasten oikeuksien asiantuntija Anna Holmström (vas.), Tansanian luterilaisen kirkon johtava piispa Fredrick O. Shoo ja Suomen Tansanian-suurlähettiläs Riitta Swan tiedotustilaisuudessa. Kuva: Harold Mgone

Vielä puoli vuotta sitten tansanialainen teinityttö ei saanut palata kouluun jos oli tullut raskaaksi kesken opintojen. Poikkeusta ei sallittu, vaikka raskaus olisi alkanut raiskauksesta. Viime syksynä vanha sääntö vihdoin kumottiin.

Keskiviikkona 23.3. Tansanian luterilaisen kirkon johtava piispa Fredrick O. Shoo sanoi puheenvuorossaan YK:n ihmisoikeusneuvostossa Genevessä, että tämä yksin ei riitä.

”Kirkko haluaa lisää sosiaalista, taloudellista ja psykologista tukea teiniäideille ja heidän lapsilleen, koska stigma on edelleen vahva.”

Shoo sanoi myös, että kirkko rohkaisee hallintoa ennakoiviin toimenpiteisiin, kuten vahvistamaan terveystiedon opetusta kouluissa osana virallista opetussuunnitelmaa sekä tarjoamaan nuorisoystävällisiä lisääntymisterveyspalveluita.

Mitä tässä välissä tapahtui?

Viime syksynä Luterilainen maailmanliitto kutsui Suomen Lähetysseuran keskustelemaan eri maiden edustustojen kanssa. Luterilainen maailmanliitto, Lähetysseura ja Tansanian luterilainen kirkko esittivät, että teiniäitejä syrjivä käytäntö täytyy saada kumottua ja kertoivat kuulleensa, että moni naispuolinen kansanedustaja on samoilla linjoilla. Kaksi viikkoa myöhemmin laki kumottiin.

Luterilainen maailmanliitto neuvoi jatkamaan Tansanian luterilaisen kirkon ja Lähetysseuran yhteistyötä. Kirkon ohjelmajohtaja Patricia Mwaikenda järjesti keskiviikon YK:n ihmisoikeustyöskentelyn kansalaisjärjestökonsultaatioon (engl. UPR) puhumaan itse piispa Shoon. UPR-menettelyllä jokaisen YK:n jäsenvaltion ihmisoikeustilanteita arvioidaan säännöllisin väliajoin.

Puheenvuoroa olivat suunnittelemassa Luterilaisen maailmanliiton Emmanuel Gore, Patricia Mwaikenda, kirkon terveysjohtaja Paul Mmbando ja Anna Holmström Suomen Lähetysseurasta. Kieliasun kanssa auttoi Unescon edustaja, jotta puheenvuoro olisi tarpeeksi rohkea mutta linjassa hyväksyttyjen termien kanssa.

”Tämä oli Patrician, Emmanuelin ja minun orkesteroima yhteistyön tulos, mutta ilman piispaa tämä ei olisi tapahtunut. Hänen eilinen puheensa oli mahtava, ja parasta, mitä olen koskaan kuullut uskonnolliselta johtajalta”, Holmström kertoo.

Fredrick O. Shoo tunnetaan yhteiskunnallisesti kantaa ottavana piispana. Hän on puhunut paljon ympäristön puolesta ja järjestänyt puunistutuskampanjoita. Viime vuonna hän osallistui myös vammaisten tyttöjen ja naisten lisääntymisterveyteen liittyneeseen tilaisuuteen.

Työ tyttöjen hyväksi jatkuu

Puheenvuoron jälkeen pidettiin lehdistötilaisuus, jossa piispa Shoon ja kirkon terveysjohtajan lisäksi puhui Suomen Tansanian-suurlähettiläs Riitta Swan ja Lähetysseuran Anna Holmström.

Piispa Shoo käytti swahilinkielisessä puheessaan vertauskuvaa, kuten Tansaniassa on tapana. Hän kertoi, että jos kiellämme lasta menemästä suljetun oven taakse, hän varmasti menee sinne. Siksi avoin keskustelu ja opetus olisi parempi vaihtoehto.

Sekä Holmström että Swan nostivat puheissaan esiin Suomen historiaa. Swan kertoi, miten Suomessa huomattiin, että kouluruoka vaikutti myönteisesti lasten oppimiseen. Holmström mainitsi, että terveystiedon lopettaminen pakollisena kouluaineena 1990-luvulla lisäsi sukupuolitauteja ja seksin aloittamista hyvin nuorena.

”Nyt jatkamme tansanialaisten tyttöjen oikeuksien edistämistä ja Shoon mainitsemien tavoitteiden toteuttamista samalla porukalla esimerkiksi yhteistyössä Ruotsin evankelisluterilaisen kirkon kanssa”, Holmström sanoo.

Teksti Virve Rissanen