Paralympiavoittaja lähti mukaan Lähetysseuran Tasaus-kampanjaan

Urheilija Leo-Pekka Tähti on Tasaus-kampanjan sanansaattaja.

Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanja jatkaa vammaisten oikeuksien esillä pitämistä myös tänä vuonna. Kampanjaa tähdittää menestynyt vammaisurheilija Leo-Pekka Tähti.

Kampanjan toinen vuosi käynnistyy tulevana lauantaina kevätpäiväntasauspäivänä (21.3). Tänä vuonna kampanjalla tuetaan vammaisten lasten kouluun pääsyä. Tasaus-kampanjan tuotoilla Lähetysseura tukee kumppaneidensa kanssa vammaisten ihmisten hyväksi tehtävää työtä yhteensä kymmenessä kehitysmaassa.

Tasaus-kampanjan tv- ja radiomainoksissa nähdään Leo-Pekka Tähti, paralympialaisissa neljä kultamitalia pyörätuolikelauksessa voittanut urheilija. Vammaisten oikeudet ovat Tähden sydäntä lähellä.

-Tämä kampanja tuntui heti luontevalta jutulta olla mukana, Tähti sanoo.

Pyörätuolilla liikkuvan Tähden alaraajavamma johtuu synnynnäisestä selkäydinvammasta. Hän ei ole koskaan kokenut olevansa erilainen kuin muut, ja mies ei edes pidä koko sanasta ’erilainen’.

-Käytän sanaa lainausmerkeissä. Myöskään vammainen ei ole kovin sopiva sana, sanon itse mieluummin olevani liikuntarajoitteinen.

”Täytyy elää täysillä”

Kehitysmaissa vammaisia lapsia kiusaavat usein muut oppilaat sekä tietämättömät ja vammojen syitä tuntemattomat opettajat. Useimmat vammaiset lapset eivät koskaan edes pääse aloittamaan koulua. Tähti selvisi kouluvuosistaan yllättävän helposti.

-Kiusaamista oli melko vähän, mutta silloin kun kiusattiin, annoin aina kiusaajille takaisin. Paha sanoa, mutta koulumaailma on niin raaka, että hyväksyntä pitää jollain tapaa ansaita, esimerkiksi olemalla rääväsuu, kuten minä. Oikeinhan se ei ole, että hyväksyntä pitää tällä tavalla ansaita,Tähti pohtii.

-Onneksi asenteet ovat muuttuneet Suomessa. Nuorempi sukupolvi suhtautuu asioihin avoimemmin.

Kehitysmaissa asenteet vammaisia ihmisiä kohtaan ovat yhä usein negatiivisia. Vammaisia lapsia hävetään ja piilotellaan. Tähti haluaa omalla positiivisella esimerkillään vaikuttaa kehitysmaiden vammaisten lasten ja nuorten elämänlaadun parantamiseen.

Ympäristötekijöillä, kuten muiden asenteilla on vaikutusta, mutta Tähden mielestä myös oma asenne ratkaisee.

-Joka päivä täytyy elää täysillä vaikka välillä olisi kuinka vaikeata. Omaan juttuunsa täytyy uskoa. Olisihan se älyttömän makea juttu jos saisimme enemmän vammaisia lapsia kouluun kehitysmaissa.

Teksti ja kuvat: Laura Meriläinen-Amaumo

Lue lisää Tasaus-kampanjasta: www.tasaus.fi

Tasaus-faktaa:

Suomen Lähetysseura työskentelee kumppaniensa kanssa kehitysmaissa eri puolilla maailmaa, jotta yhä useampi vammainen lapsi pääsisi kouluun ja oppisi ammatin, jonka turvin elättää itsensä.

Lähetysseura

• Tekee etsivää vammaistyötä maaseutukylissä, sillä monia lapsia piilotellaan ja hävetään.
  • Valistaa vanhempia koulutuksen tärkeydestä ja vammaisen lapsen hoitamisesta
  • Osallistuu vammaisen lapsen koulumaksuihin
  • Kouluttaa erityisopettajia
  • Tukee oppimateriaalien laatimisessa
  • Auttaa vanhempia elannon hankkimisessa, jotta heillä on varaa lähettää lapsensa kouluun
  • Vaikuttaa opetusalan viranomaisiin, jotta he edistäisivät vammaisten lasten asemaa

Sinä voit auttaa:

• Lahjoita tilisiirrolla tilinumeroon: FI38 8000 1400 1611 30, viesti: TASAUS2015,  verkossa osoitteessa www.tasaus.fi, soittamalla keräyspuhelimeen 0600-11310 (10,26 € / puhelu + pvm) tai lähettämällä tekstiviestin Tasaus5 (5 €) tai Tasaus10 (10 €) numeroon 16155.