Paljasjalkapalloa, puhetta Etiopian aids-orvoista ja Tansanian maasai-tytöistä sekä paljon muuta: Lähetysjuhlat Rovaniemellä 12.-14.6.

Kirkollisesta lähetys- ja kehitysyhteistyöstä sekä kansainvälisyydestä kiinnostuneet ihmiset eri puolelta Suomea kokoontuvat Rovaniemelle kesäkuun toisena viikonloppuna 12.–14.6. Suomen Lähetysseura ja Rovaniemen seurakunta järjestävät Valtakunnalliset Lähetysjuhlat teemalla ”Valo varjot hajottaa”. Juhlien pääpaikat ovat Lappi Areena ja Rovaniemen kirkko.

Lähetysjuhlilla esitellään Lähetysseuran ja sen ulkomaisten yhteistyökumppaneiden työtä eri puolilla maailmaa ja haastetaan juhlille osallistujia mukaan kansainväliseen vastuuseen. Välähdyksiä työstä tuovat niin juhlien ulkomaiset vieraat kuin lähetystyöntekijät eri puolilta maailmaa.

Vieraita Nepalista, Etiopiasta ja Tansaniasta

Juhlat käynnistyvät virallisesti avajaismessulla Rovaniemen kirkossa perjantaina 12.6. klo 18. Sitä ennen nuoret ehtivät aloittaa oman rippikoulurallinsa ja Arktikumissa on missiologinen symposiumi, jossa keskustellaan muun muassa rauhasta ja sovinnosta.

Nepalista juhlille saapuu sosiaalityötä tekevän Grace Community Services -järjestön johtaja Bhibin Shakya. Grace Community Services on erikoistunut hiv/aidsin, huumeiden sekä ihmiskaupan vastaiseen työhön. Näistä erityisesti viimeksi mainittu on nyt erityisen ajankohtaista Nepalissa. Maanjäristyksessä kotinsa ja omaisuutensa menettäneet ihmiset ovat hyvin haavoittuvassa asemassa ja ihmiskauppiaat käyttävät sitä hyväkseen.

Etiopialainen Samuel Nigusu puolestaan on elävä todiste pitkäjänteisen kummityön tuloksista. Samuel oli yksi ensimmäisistä lapsista, joka otettiin mukaan vuonna 2002 alkaneeseen aids-orpojen kummiohjelmaan Pohjois-Etiopiassa Dessiessä. Hän opiskeli kummituen turvin ammattiin asti ja toimii nykyisin aids-orpojen toimintakeskuksen toiminnanjohtajana.

Pastori Rhoda Chamshama on Tansanian evankelisluterilaisen kirkon Morogoron hiippakunnan kasvatuksen ja nuorisotyön hiippakuntasihteeri. Hiippakunta mm. kouluttaa kirkon työntekijöitä, jotka opettavat uskontoa kouluissa, sekä järjestää pienyrittäjyyskoulutusta maaseudun työttömille nuorille, jotta he saisivat työkokemusta ja voisivat hankkia tuloja itselleen ja seurakunnille.

Ohjelmaa kaikenikäisille

Runsas ja monipuolinen musiikki on aina ollut tärkeä osa Lähetysjuhlia. Rovaniemellä ovat mukana juhlavuosiaan viettävät Jaakko Löytty ja Jakadanda-musiikkiryhmä, Jukka Salminen Tarinasafareineen, Saila Seurujärvi, karennien lauluryhmä, Lapin Sotilassoittokunta sekä monta muuta kuoroa ja musiikkiryhmää.

Nuoret viettävät yötöntä yötä kirkossa ja keräävät pisteitä Suuressa Kilpailussa. Lapset ja lapsenmieliset kisaavat paljasjalkapallossa Tansanian maasai-tyttöjen hyväksi ja puuhailevat erilaisissa toimintapajoissa.

Juhlajärjestelyjen sujuvuuden takaa parin sadan talkoolaisen joukko. Vapaaehtoisvoimin juhlille leivotaan myös 10 000 lappilaista kampanisua. Lappi Areenalle rakennetaan Lähetystori, jossa on myytävänä Lähetysseuran ja sen yhteistyöjärjestöjen sekä seurakuntien tuotteita. Juhlilla on lisäksi oma postimerkkinsä. Rovaniemen kaupunki osallistuu juhlien järjestelyihin tarjoamalla bussikuljetuksen keskustan ja Lappi Areenan välille lauantaina ja sunnuntaina.

Lähetysjuhlien ohjelma ja muuta tietoa www.lahetysjuhlat.fi

Samuel Nigusu kutsuu sinut Rovaniemelle kuuntelemaan tarinansa