Palestiinan kristityt nuoret kaipaavat rauhaa

Sireen Musallam opiskelee markkinointia al Birzeit -yliopistossa Palestiinassa ja toimii aktiivisesti omassa seurakunnassan Jerusalemissa.

Palestiinalaiset Sireen Musallam ja Isaac Sadan ovat osallistuneet Kallaveden rannalla kolmen päivän kansainväliseen leiriin ja ovat kokemastaan innostuneita.

”Tapasimme monia nuoria eri puolilta maailmaa ja puhuimme eri kieliä”, Sireen muistelee silmät loistaen. ”Jokainen kertoi, mistä on kotoisin. Olimme erilaisia mutta kristittyinä olimme yhtä Jumalan nimessä.”

”Meillä oli myös hieno konsertti yhdessä”, Isaac lisää.

Sireen ja Isaac saapuivat Kuopion hiippakunnan ja Lähetysseuran vieraiksi kirkkopäiville. Ryhmään kuului kuusi nuorta aikuista Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisesta kirkosta. Ryhmän mukana matkustivat myös pastori Rames Ansara ja tutkija Anna-Liisa Tolonen, joka on opiskellut Ramallahissa ja Jerusalemissa. Paluumatkalla ryhmä pysähtyi Helsinkiin ja tutustui muun muassa Lähetysmuseoon.

Molemmat nuoret ovat aktiivisesti oman seurakuntansa toiminnassa mukana, Sireen Jerusalemissa ja Isaac Ramallahissa.

Isaac Sadan on jo työelämässä. Hän vastaa Ramallahissa Wassel Co -kuljetusliikkeen kuljetuksien toiminnasta.

Sireen Musallam opiskelee markkinointia al Birzeit -yliopistossa Palestiinassa. Hän ei ole varma, saako valmistuttuaan työtä omasta maastaan.

Vuoden 2000 kansannousun jälkeen Palestiinasta on muuttanut paljon kristittyjä Eurooppaan ja muualle maailmaan. Nuoria on kirkossa entistä vähemmän. Jumalanpalvelusten ja pyhäkoulujen lisäksi nuorilla on kirkossa omia kokoontumisia.

”Meillä on nuorisoryhmiä, joille järjestämme leirejä”, Isaac kertoo. ”Eri seurakuntien nuoret kokoontuvat silloin yhteen.”

Sekä Isaac että Sireen vakuuttavat, että kristittyjen ja muslimien suhteet ovat hyvät.

”Olemme yhtä Palestiinassa. Myös uusi ikäpolvi pitää uskon Jumalaan.”

”Toivomme, että voimme elää sekä poliittisesti että taloudellisesti rauhassa omassa valtiossa.”

Teksti ja kuvat: Paula Laajalahti

Tutustu palestiinalaisnuorten elämään Pirkko Tuhkasen kirjassa ”Kahlitut unelmat”