Palestiinalaisalueilla toimivat ACT-järjestöt ja Jerusalemin kristillisten kirkkojen johtajat vetoavat rauhan puolesta

ACT Palestiina -foorumi eli kirkkojen keskinäisen katastrofi- ja kehitysyhteistyöjärjestö ACT-allianssin Palestiinalaisalueilla toimivat järjestöt ovat kokoontuneet tällä viikolla Jerusalemissa vuosikokoukseensa. Foorumin osanottajat pelkäävät väkivaltaisuuksien lisääntyvän nyt, kun Palestiinalaishallinnon jäsenhakemus tulee käsittelyyn YK:ssa perjantaina 23.9. Foorumi julkisti vetoomuksen, jossa pyydetään kaikkia osapuolia pidättäytymään väkivallasta humanitaarisen kriisin välttämiseksi. Suomen Lähetysseura on yksi vetoomuksen allekirjoittajista.

– Palestiinalaisten vetoomus YK:lle sen hyväksymisestä täysjäseneksi on aiheuttanut maailmalla voimakkaita reaktioita. Kymmeniä vuosia jatkuneen konfliktin päättämiseksi on kauan turhaan etsitty ratkaisua. Lähetysseura on vuodesta 1924 toiminut kummankin kansanryhmän parissa ja hyväksi. Kehotan rukoilemaan, että osapuolet malttaisivat pidättyä kaikesta väkivallasta ja suostuisivat viivyttelemättä sopimaan järjestelyistä kestävään rauhaan yhteisen pöydän ääressä. Molemmat osapuolet ovat joutuneet kärsimään tästä tilanteesta tavattoman paljon – aivan liian paljon, Suomen Lähetysseuran johtaja Seppo Rissanen kommentoi.

Suomen Lähetysseuran Lähi-idän alue-edustaja Karita Laisi kertoo, että tilanne siirtokuntalaisten ja palestiinalaisten välillä on kiristynyt huomattavasti tällä viikolla, eivätkä Lähetysseuran työntekijät tällä hetkellä voi liikkua Länsirannalla.

Myös Jerusalemin kristillisten kirkkojen 13 johtajaa, mukana Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon piispa Munib A. Younan, laativat viime viikolla julkilausuman, jossa pyytävät kaikkia osapuolia pysymään maltillisina YK-äänestyksen lopputulokseen katsomatta. He kehottavat rukoilemaan rauhan puolesta ja voimistamaan diplomaattisia pyrkimyksiä saada rauha israelilaisten ja palestiinalaisten välille.

ACT Palestine Forum Statement on the current humanitarian situation in the occupied Palestinian territory

Communiqué from the Heads of Christian Churches in Jerusalem

(Heads of churches in Jerusalem)