"Päivö Parviaisen kiinalainen elämä" -kirjasta uusintapainos

Leena Punkarin kirjasta ”Päivö Parviaisen kiinalainen elämä” on otettu uusintapainos. Se kertoo kesäkuussa sata vuotta täyttävän lähetystyöntekijä, rovasti Päivö Parviaisen värikkäästä elämästä. Kirja ilmestyi ensi kerran vuonna 2001.

Päivö Parviainen syntyi Joensuussa 19.6.1912. Vuonna 1935 hänet vihittiin papiksi, ja hän työskenteli aluksi eri seurakunnissa Turun arkkihiippakunnassa ja Kuopion hiippakunnassa. Talvi- ja jatkosodan aikana Parviainen toimi sotilaspappina Rukajärvellä. Vuonna 1946 hän lähti Suomen Lähetysseuran työntekijänä Kiinaan, jossa hän teki seurakuntatyötä Hunanin maakunnassa, Tajunin kaupungissa.

Kiinan vallankumouksen alkaessa vuonna 1949 länsimaiset lähetysjärjestöt vetivät työntekijänsä pois maasta. Päivö Parviainen jäi Hunaniin kommunistien valtaantulon jälkeenkin. Vuonna 1953 hän poistui Kiinasta viimeisenä Suomen Lähetysseuran työntekijänä, kun olosuhteet olivat käyneet liian vaikeiksi.

”Kun vuonna 2010 olin tuolloin 98-vuotiaan Päivön kanssa Hunanissa, sain omin silmin nähdä, miten rakas ja tärkeä hän on paikallisille kristityille. Ihmiset jonottivat hänen luokseen, halusivat koskettaa häntä ja toivoivat hänen siunaavan heitä”, kertoo Suomen kiinankielisen seurakuntatyön pappi Paulos Huang kirjan esipuheessa.

Hunanin-vuosien jälkeen Parviainen työskenteli kiinalaisten parissa Taiwanissa 1950–70-luvuilla. Eläkkeelle jäätyään vuonna 1974 hän on tehnyt seurakuntavierailuja eri puolilla Suomea ja toiminut kiinalaisten maahanmuuttajien parissa.

Päivö Parviaisen kiinalainen elämä -kirjaa voi ostaa Suomen Lähetysseuran Basaarista (http://basaari.mission.fi) sekä kirjakaupoista. Kirjan hinta on 27 euroa.