Onnea: Herättäjä-Yhdistyksen 100-vuotisjuhlat 17.-19.2. Helsingissä

Herättäjä-Yhdistys on lähettänyt talkoolaisia Senegaliin vuodesta 2005. Waly Faye ja Erkki Lehtinen remontoivat yhdessä kirkon toimintakeskusta Fatickissa. Kuva Eeva Pöykkö

Herättäjä-Yhdistys (H-Y) viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuotta. Pääjuhla on Helsingissä 17.–19.2. ja alueellisia juhlia on eri puolilla Suomea pitkin vuotta.

Herättäjä-Yhdistys on Suomen Lähetysseuran jäsenjärjestö. H-Y tukee lähes pariakymmentä lähetystyöntekijää ja vuosittain vaihtuvia nimikkokohteita Suomen Lähetysseuran kautta. H-Y on myös lähettänyt lukuisia talkoolaisia erilaisiin rakennustöihin Lähetysseuran työalueille, erityisesti Senegaliin.

Herännäisyys eli körttiläisyys kansanliikkeenä on paljon yhdistystään vanhempi. Sen juuret ovat 1700-luvulla Pohjois-Savossa ja Pohjanmaalla alkaneissa kansanherätyksissä. Sisälähetysseura Herättäjän, nykyisen Herättäjä-Yhdistyksen perustava kokous pidettiin 19.2.1912 Ylivieskassa. Seurat ja Siionin virret ovat herännäisyyden ydintä.

Lähetysinnostus heränneen kansan parissa virisi jo varhain. 1840-luvulla herännäispappien ovien pielissä olleet lähetyslippaat ovat edelleen symbolina lähetystuelle. Ensimmäiset heränneen kansan nimikkolähetit toimivat Ambomaalla jo 1900-luvun alkupuolella.

Heränneiden eli körttien suurin juhla on jokakesäiset herättäjäjuhlat, jotka pidetään ensi kesänä Isossakyrössä 6.-8.7.

Herättäjä-Yhdistyksen 100-vuotisjuhlaohjelma 17.–19.2. Helsingissä