Onandjokwen peruskorjattu sairaala viettää 100-vuotisjuhlaa 24.9.

Monista rakennuksista ja sairasmajoista koostuva sairaala oli kuin pieni kylä. Kuva Suomen Lähetysseuran kuva-arkisto

Onandjokwen sairaala Pohjois-Namibiassa viettää satavuotisjuhlaansa ensi lauantaina 24.9. Sairaalan perusti ensimmäinen suomalainen naispuolinen lähetyslääkäri Selma Rainio. Sairaalassa tehdään juuri mittavaa peruskorjausta, jonka toteuttamisessa ovat mukana Suomen Lähetysseura ja Martinus-säätiö Suomen ulkoasiainministeriön tuella.

Lauantain juhlallisuuksiin odotetaan runsaasti vieraita, mm. valtion ja kirkon johtoa sekä Ondongan kuningasta. Suomesta paikalle matkustaa noin 50 juhlavierasta.

Ambomaan ensimmäinen peltikatto

Onandjokwen sairaalan perusti Suomen ensimmäinen naispuolinen lähetyslääkäri Selma Rainio. Hän oli saanut luvan opiskella Helsingissä lääketiedettä ”sukupuolestaan vapautettuna”.  Vuosisadan vaihteessa oli naisten opiskeleminen yliopistossa vielä harvinaista. Valmistuttuaan lääkäriksi 1908 Rainio hakeutui Suomen Lähetysseuran kautta lähetystyöhön, ja hänet lähetettiin Ambomaalle, jossa ei vielä toiminut yhtään lääkäriä.

Selma Rainio aloitti työn tyhjin käsin nälänhädän keskellä. Hänellä oli kahden huoneen ja keittiön asunto. Keittiöstä hän teki vastaanottohuoneen ja toisesta huoneesta laboratorion. Aluksi hän rakennutti Oniipaan viisi pyöreää sairasmajaa, seinät savesta ja katto oljista. Potilasmäärä kuitenkin lisääntyi nopeasti ja tarvittiin lisää tiloja. Sairaalan rakennustyöt alkoivat 1910 ja sairaala valmistui seuraavana vuonna. Selma Rainio oli itse mukana muuraamassa seiniä iltaisin potilaat hoidettuaan. Sairaalaan tuli Ambomaan ensimmäinen peltikatto, sillä Selma Rainio ei halunnut katosta putoavaa pölyä ja hyönteisiä leikkaushaavoihin.

Laadukasta terveydenhoitoa 200 000 ihmiselle

Onandjokwen sairaalan vaikutusalueella asuu nykyisin noin 200 000 ihmistä. Vuodepaikkoja sairaalassa on 500, lääkäreitä 21 ja hoitajia 270. Poliklinikalla käy päivittäin 500–700 asiakasta, synnytyksiä on vuosittain yli 5 000. Synnytysten määrällä laskien sairaala kamppaileekin maan suurimman sairaalan tittelistä pääkaupungin sairaaloiden kanssa.

Sairaala kuuluu Namibian evankelisluterilaiselle kirkolle, mutta sen toiminnan rahoittaa Namibian valtio. Valtio vastaa suurelta osin myös nyt toteutettavan remontin kuluista. Sairaalan perusteellinen korjaus aloitettiin 2009, hankkeen arkkitehtina ja projektipäällikkönä toimii tamperelainen rakennusarkkitehti Jarmo Lehtinen.

Remontoinnin ohella on rakennettu kaksi kokonaan uutta osastoa, jotka tuovat lähes sata uutta vuodepaikkaa. Suurin haaste on sairaalan sisäinen kunnallistekniikka, kuten vesi, viemäröinti ja jätehuolto.
………….

Alla liitteenä lisää Selma Rainion elämästä ja Onandjokwen sairaalan syntyvaiheista (lyhennelmä Ritva Kalliokosken esitelmästä Oulun Lähetysjuhlilta 2008)