Ohjelmassa riittää valinnanvaraa: Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Porissa 10.–12.6.

Suomen suurinta kirkon kansainvälisen toiminnan vuosittaista tapahtumaa, Valtakunnallisia Lähetysjuhlia, vietetään kesäkuun 10.–12. Porissa, jonne odotetaan noin 15 000 lähetys- ja kehitysyhteistyöstä sekä kansainvälisyydestä kiinnostunutta juhlavierasta eri puolilta Suomea. Juhlan järjestävät yhteistyössä Suomen Lähetysseura ja Porin ev.lut. seurakuntayhtymä. Ohjelmasta löytyy varmasti jokaiselle jotakin.

Teemana arjen ja pyhän kohtaaminen

Juhlien tunnus on Arki@Pyhä. Avajaisia vietetään Karhuhallissa perjantai-iltana 10.6., mitä ennen juhlahaluisimmat voivat jo osallistua missiologiseen symposiumiin ja rippikoululaiset omaan ralliinsa.

Symposiumin otsikkona on ”Arki ja pyhä yhteiskuntien ja uskontojen haasteena” ja siinä pohditaan, mitä yhteiskuntamme monikulttuuristuminen, uskonnollinen ja katsomuksellinen moniarvoistuminen, merkitsee maassamme ja miten se haastaa yhteiskuntaa, kirkkoa, seurakuntien työntekijöitä ja yksittäistä suomalaista. Puheenvuorojen käyttäjinä on arjen uskontodialogin asiantuntijoita mm. koulumaailmasta, kaupungin sosiaalitoimesta, kirkosta ja maahanmuuttajayhteisöstä.

Symposiumin kansainväliset vieraat valottavat, millainen on kirkon rooli heikkojen puolustajana Nepalissa ja Tansaniassa ja kuinka Kiinan kristityt osallistuvat harmonisen yhteiskunnan rakentamiseen. Symposiumin avaa arkkipiispa Kari Mäkinen.

Juhlat päättyvät sunnuntaina iltapäivällä juhlalliseen lähetystyöhön siunaamisen messuun, joka on selkokielinen jazzmessu. Messun toteutuksessa on mukana kehitysvammaisia muun muassa ehtoollisavustajina ja musiikissa. Messussa saarnaa ja uudet lähetystyöntekijät siunaa piispa Kaarlo Kalliala. Siunattavia on 21, mikä on moniin vuosiin suurin määrä. Helluntaihin sopivasti messussa myös käytetään monia eri kieliä, suomen lisäksi ainakin viittomakieltä, englantia, swahilia, ndongaa, nepalia, aimaraa ja kiinaa.

Avajaisten ja päätösmessun väliin mahtuu kymmeniä eri tilaisuuksia: raamattutunteja, seuroja, erilaisia jumalanpalveluksia ja tietoa lähetystyön ajankohtaisista asioista.

Porin Lähetysjuhlien kansainväliset vieraat ovat dalitien oikeuksia ajava juristi Bishnu Nepali Gurung Nepalista, Tansanian ev.lut. kirkon Koillisen hiippakunnan piispa Stephen Munga, maaliskuussa piispaksi vihitty Josafat Shanghala Namibiasta, Bolivian aimara-alkuperäiskansaan kuuluva pastori Bertha Uturunco ja kiinalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Amity Foundationin pääsihteeri Qiu Zhonghui. Heidän kauttaan kuullaan muun muassa välähdyksiä maailman köyhyydestä, sen syistä ja siitä, miten kirkko puolustaa heikkoja maailmassa.

Musiikkia laidasta laitaan

Lähetysjuhlat avataan Karhuhallissa perjantaina klo 18 Afrikkalaisella gospelmessulla, joka toteutettiin ensimmäistä kertaa tasan 30 vuotta sitten Kotkan Lähetysjuhlilla. Messun säveltäjä Pekka Simojoki toimii liturgina, arkkipiispa Kari Mäkinen saarnaa. Perjantai-illan kruunaa porilaisten suurproduktio Gospelpassio Ristinkantaja.

Lauantain ohjelmaan sisältyvät Pekka Simojoen ja Anna-Mari Kaskisen uusi Onnen vuori -musikaali, Safari-kuoron konsertti, Pekka Simojoen ja Jaakko Löytyn Onandjokwe-konsertti sekä Tapiolan kamarikuoron Koraalidraama Salvat.

Lähetysjuhlilla on mahdollisuus kuulla myös paljon muuta aina Jukka Salmisen Gibu, gibu -lastenmusikaalista, urkukonserteista ja Siioninvirsistä reggaemusiikkiin ja beatboxaukseen. Yhteislaululle löytyy myös sijaa.

Lapsille ja nuorille omaa ohjelmaa

Lapsille ja nuorille on omaa ohjelmaa, jossa ei istuta vain penkissä vaan myös osallistutaan ja tehdään itse.

Nuoria aikuisia kutsutaan erityisesti perjantai-illan UskonPuhdistukseen, jossa reformaattorina toimii televisiosta ja radiosta tuttu Janne Kataja. Illan teemoina ovat mm. yhteisöllisyys, nuoren aikuisen paikka kirkossa ja lähetystyö kaikkialta kaikkialle.

Lue lisää: www.lahetysjuhlat.fi